Back to the future.
Het begin van de e-mobiliteit bij Volkswagen.
Elektromobiliteit is bijna overal aanwezig in ons dagelijks leven. Toch weten we niet veel over het begin van deze toekomstgerichte technologie. Daarom hebben we iemand opgezocht die haar 50 jaar geleden in ons straatbeeld bracht: Dr. Adolf Kalberlah, elektropionier van het eerste uur.
Elektrochemicus en specialist op het gebied van batterijonderzoek.
- Rustte de Bulli T2 uit met een elektrische batterij.
- Ontwikkelde de eerste Golf met elektrische aandrijving.
- Bracht in de jaren 1980 de Golf I City-STROMer uit in beperkte oplage.
Toen Volkswagen in 1970 het Centrum voor Toekomstgericht onderzoek oprichtte, was het de taak van Kalberlah om met een klein team de eerste 'aandrijving van de toekomst' voor Volkswagen te ontwikkelen. Als elektrochemicus en specialist in batterijonderzoek was hij perfect geschikt voor het werk, dat vooral gericht was op het bevorderen van de ontwikkeling van de elektromobiliteit. Terwijl alle anderen nog aan onderzoek deden, kon de pionier snel voor een doorbraak zorgen. Met zijn tienkoppige team focuste hij zich op de ontwikkeling van een accusysteem. Hij testte processoren voor het aansturen van motoren, en nauwelijks twee jaar later reed het eerste voertuig al op de weg: de Bulli T2 met elektrische aandrijving.
Misschien vraag je je nu af waarom ze eigenlijk al in de jaren 1970 aan zo'n ambitieus project werkten? Het antwoord is simpel: destijds werd aangenomen dat de olievoorraden in de jaren 1990 zouden uitgeput raken. Trefwoord 'Autovrije zondag'. Ondanks alle voorspellingen en grote vrees bleef het olietekort toen uit. Maar met de Bulli T2 en zijn elektrische aandrijving was de ideale auto voor de stad geboren: met één batterijlading kon je ongeveer 70 kilometer afleggen, en ook het opladen was geen probleem. Met de laadkabel kon dit eenvoudig via een gewone aansluiting op 220 volt. Een revolutionaire prestatie. Het enige nadeel: het gewicht van deze propere aandrijving van bijna een ton maakte regelmatig onderhoud van de batterij tot een echte uitdaging. De oplossing was een snelwisseltechnologie waarmee de lege batterij vervangen kon worden door een volle.
"We waren trots op ons elektrisch vervoermiddel. Het leek het perfecte alternatief voor gebruik over korte afstanden: in gemeentelijke vloten, als servicevoertuig of voor lokale leveringen."
Bulli T2 met elektrische aandrijving
Topsnelheid: 70 km/u
Rijbereik: ongeveer 70 kilometer
Gewicht van de loodbatterijen: 850 kilo
Oplaadtijd: tien uur
Leeggewicht elektrische Transporter T2 (1972): 2,2 ton
Batterij van de elektrische Transporter: 850 kg
> Zwaarder dan de Kever van toen
Met batterij meer dan: 3 ton
De sensatie: de eerste Bulli met elektrische aandrijving.
Maar dat is nog niet alles: Kaberlah en zijn team gingen door met testen en sleutelen. Omdat ze in de toekomst van de elektrische aandrijving geloofden. In 1976 volgde de eerste elektrisch aangedreven Golf. En toen het Museum of Modern Art in New York in datzelfde jaar een wedstrijd aankondigde voor de taxi van de toekomst, werd Kaberlah vrijwel van de ene op de andere dag beroemd met zijn CityTaxi: een T2 elektrische bedrijfswagen met hybride aandrijving. Na zijn terugkeer uit New York kreeg hij ook in Duitsland de cultstatus van 'vader van de elektrische aandrijving': met de gele e-Bulli reed hij voor de draaiende camera's van de live-studio van het tv-programma 'Die aktuelle Schaubude'.
"We waren trots op ons elektrisch vervoermiddel. Het leek het perfecte alternatief voor gebruik over korte afstanden: in gemeentelijke vloten, als servicevoertuig of voor lokale leveringen."
De toekomst op kleine schaal.
In 1981 ging de Golf I City-STROMer in serieproductie op kleine schaal. Voorlopig echter enkel en alleen voor testdoeleinden. Kaberlah zelf gebruikte de elektrische Golf bijna dagelijks. En of het nu lag aan het gebrek aan batterijvermogen van de elektrische hybride aandrijving of aan de ontbrekende emissiesticker op het kenteken, de verhalen over de gebeurtenissen die hij met zijn e-auto heeft meegemaakt, brengen hem nog altijd aan het lachen.