50 years Polo header Q RS

50 jaar Polo

Een wereldwijd succesmodel

Je eerste auto, je eerste uitstapje naar zee, je eerste stukje onafhankelijkheid én de mogelijkheid om zelf te kiezen waar het volgende avontuur je naartoe brengt. De Volkswagen Polo heeft aan de basis gelegen van zo veel onvergetelijke momenten en verhalen.

VW Polo 50 jaar - Geschiedenis

Toen de nieuwe kleine auto, de Volkswagen Polo, in maart 1975 het levenslicht zag, had hij al een tweelingbroer, de bijna identieke Audi 50. Het begin van de jaren zeventig was een turbulente tijd voor Volkswagen. In zeer korte tijd werd het modelgamma verrijkt met ultramoderne voertuigen met voorwielaandrijving.

VW Polo 50 jaar - Geschiedenis

Het merk was ook van plan om de onderkant van het gamma verder uit te diepen, waar vraag was naar een compleet nieuwe, kleine compacte auto. Het doel van het moderne project was om voet aan de grond te krijgen in het segment van de kleine auto’s en om het met het nieuwe model op te nemen tegen concurrenten uit Italië en Frankrijk. Het moest allemaal snel gaan, en dat gebeurde ook: het duurde minder dan drie jaar om van het eerste ontwerp tot de start van de verkoop te komen.

VW Polo 50 jaar - Geschiedenis

De Polo zag er goed uit, had een compact koetswerk met een praktische achterklep en weerspiegelde perfect de tijdgeest. Wendbaarheid, uitstekende rijeigenschappen en zuinige motoren waren de nieuwe kernwaarden die het positieve imago in het algemeen bepaalden.

Fotogalerij

Met meer dan 20 miljoen gebouwde exemplaren is de Polo een van ‘s werelds meest succesvolle kleine compacte auto’s.
 
De Polo in de autosport

Van niks tot wereldkampioen in 699 dagen: de Polo R WRC was de succesvolle pion van Volkswagen Motorsport in het FIA-wereldkampioenschap rally (WRC). Daarmee bewees hij dat de Polo het wel degelijk in zich had om kampioen te worden.

De Polo vierde zijn WRC-debuut tijdens de Rally van Monte-Carlo. De eerste overwinning volgde al snel, tijdens de tweede WK-manche, in Zweden. De vierwielaangedreven auto was meteen een hit en legde de lat voor vele jaren hoger. In 2013 wist Volkswagen Motorsport de rijders-, bijrijders- én constructeurstitel in de wacht te slepen in zijn allereerste seizoen in het allerhoogste rallykampioenschap.

Op 20 november 2016 kwam er een einde aan het avontuur van de Polo R WRC in het World Rally Championship. En hij vierde zijn afscheid in gepaste stijl, met een dubbele overwinning in Australië. Zo kwam er een einde aan een succesverhaal als geen ander. In de 52 WK-wedstrijden die Volkswagen Motorsport in vier jaar heeft betwist, stond maar liefst 43 keer een rijder van een Polo R WRC bovenaan het podium.

VW Polo 50 years - Motorsport

Functioneel, Tijdloos, Onmiskenbaar

Andreas Mindt, Head of Volkswagen Brand Design, over de identiteit van het Polo-design.

VW Polo 50 years - Design

De Volkswagen Polo viert dit jaar zijn 50e verjaardag. Als u terugkijkt, wat zijn dan de belangrijkste designkenmerken die van de Polo zo'n icoon in het Volkswagen-gamma hebben gemaakt?

De Polo is altijd ontworpen met de nadruk op compacte proporties, praktische bruikbaarheid en tijdloze stijl. Vanaf de eerste generatie is de Polo ontworpen om ingetogen en toch verfijnd te zijn, met strakke lijnen en een robuust karakter. In de loop der jaren zijn die kwaliteiten doorgetrokken in elk nieuw model, om van de Polo niet alleen een praktische keuze te maken, maar ook een auto met een unieke en herkenbare identiteit in ons gamma. Het draait om doelgerichte eenvoud – een filosofie die in de Polo wordt voortgezet tot op de dag van vandaag.

Er is een speciale familieband tussen u en de Polo. Kunt u ons vertellen hoe die band uw benadering van het Polo-erfgoed en het Volkswagen-design in het algemeen heeft beïnvloed?

Ja, mijn familieband met de Polo heeft me een uniek perspectief geboden op zijn designgeschiedenis. Dat komt omdat mijn vader als designer heeft gewerkt aan de tweede generatie van de Polo, en zijn werk heeft me laten zien hoe je innovatief kunt zijn en toch een sterke band met de kernidentiteit van een model kunt behouden. Die benadering vormt de kern van het Volkswagen-design. We zijn voortdurend op zoek naar manieren om grenzen te verleggen met respect voor het erfgoed van elk model. De Polo heeft me geleerd een design te creëren dat zowel functioneel als tijdloos is, kwaliteiten die we doorheen ons hele productgamma willen belichamen.

VW Polo 50 years - Design Line up
De Polo is een auto met een unieke en herkenbare identiteit.
ANDREAS MINDT
Head of Volkswagen Brand Design

Hoe ziet u als hoofd van Volkswagen Brand Design de toekomst van de Polo op het gebied van design en digitalisering in de auto-industrie?

We zien een mooie toekomst voor de Polo. We zijn enthousiast om dit iconische model een nieuw design, geavanceerde digitale functies en een nieuw niveau van connectiviteit te geven, met respect voor de kwaliteiten die de Polo al 50 jaar kenmerken. Ik heb nog een paar geheimen achter de hand, maar er zitten zeker nog spannende dingen aan te komen.

 

Ontdek de nieuwste Polo

Compact, wendbaar en vol mogelijkheden.

Ontdek de nieuwste Polo

Compact, wendbaar en vol mogelijkheden.

Polo 50 years - teaser

De nieuwste Polo heeft heel wat hoogtepunten. Wat dacht u van ledkoplampen, Travel Assist en een Digital Cockpit? Om nog maar te zwijgen van het stralende design en het digitale comfort.