Arteon en Arteon Shooting Brake: wereldpremière
De nieuwe Arteon debuteert in 2020 met plug-inhybride, als R-model en voor het eerst ook als Shooting Brake.
De Arteon is de GT van Volkswagen: een avant-gardistische allrounder, energiek en efficiënt. Nu breidt Volkswagen het gamma als wereldpremière uit met een tweede versie: de nieuwe Arteon Shooting Brake, een sportief, vooruitstrevend vijfdeursmodel. Een designstatement. Het nieuwe model zal in de tweede helft van het jaar zijn Europese debuut maken. Ralf Brandstätter, Chief Operating Officer en nieuwe CEO van het merk Volkswagen: “De Arteon Shooting Brake biedt extra ruimte voor al de ritten van het leven. Hij is ontworpen voor alle automobilisten die een individuele stijl en innovatieve technologieën evenzeer waarderen als optimale functionaliteit en variabiliteit.” Nog nooit eerder is er een soortgelijke Volkswagen geweest.
Avant-gardistisch design van koetswerk en interieur
Vooraan zijn de nieuwe modellen te herkennen aan hun aangescherpte voorzijde. Voor het eerst kan de Arteon ook worden geconfigureerd met een nieuwe leddagrijverlichting, waarvan de ledstrips niet alleen onder de standaard ledkoplampen zijn geïntegreerd, maar optioneel ook centraal in het radiatorrooster: verlichting als het nieuwe chroom. Dit geeft de Arteon een nieuwe en onmiskenbare lichtsignatuur.
Het interieur - Nieuw ontworpen en gedigitaliseerd
De Volkswagen-interieurdesigners hebben het volledige dashboard (instrumentenbord, oppervlakken, luchtroosters, sierelementen), de middenconsole (met de infotainmentzone en de bediening van de klimaatregeling) en de bovenste delen van de deurpanelen opnieuw ontworpen. Ook nieuw: de stoffen en het leer in het interieur. Het ontegensprekelijk exclusieve interieur sluit nu nog duidelijker aan bij de positionering van de Arteon.
Twee Arteons, zes motorversies
Voor de Arteon en de Arteon Shooting Brake zullen in totaal vier drukgevoede benzinemotoren (TSI), twee turbodiesels (TDI) en een plug-inhybride aandrijving (eHybrid) beschikbaar zijn. De TSI's ontwikkelen 110 kW (150 pk), 140 kW (190 pk) , 206 kW (280 pk) en 235 kW (320 pk) in het geval van de R-TSI. Ook in de eHybrid wordt een TSI gebruikt; deze ontwikkelt 115 kW (156 pk) en wordt aangevuld met een elektromotor van 85 kW (115 pk). De TDI zal verkrijgbaar zijn met 110 kW (150 pk) en 147 kW (200 pk). Alle motoren pakken uit met een hoog rendement, lage emissiewaarden en een krachtig koppel.