Wereldpremière van de nieuwe Tiguan
Meer dan 7,5 miljoen kopers kozen voor deze SUV sinds zijn debuut in 2007. In een wereldpremière presenteert Volkswagen nu een volledig nieuw ontwikkelde Tiguan en daarmee de derde generatie van de bestseller. De commerciële lancering is gepland voor het eerste kwartaal van 2024.
Expressief design
De eerste generatie van de Tiguan combineerde al het zelfverzekerde design van een SUV met het typische sympathieke karakter van een Volkswagen. Deze stijl kenmerkt ook de nieuwe Tiguan. Op basis van het succesvolle Tiguan-DNA ontstond daarbij evenwel een compleet nieuw design – typisch Tiguan, typisch Volkswagen en toch volkomen nieuw. Markant: de hogere en krachtig ogende voorpartij en de platte ledkoplampen. Daartussen is het klassieke radiatorrooster vervangen door een met glas beklede dwarsstrook met optioneel een daarin geïntegreerde ledstrip.
Hightech modulair platform MQB evo
De derde Tiguan is gebaseerd op de nieuwste evolutiefase van het modulaire MQB-platform: het MQB evo. De nieuwe technologische ontwikkelingen die met dit modulaire platform zijn gerealiseerd, verbeteren de Tiguan in bijna elk opzicht. Nieuwe hybride aandrijvingen met een zuiver elektrisch rijbereik van ongeveer 100 km maken de SUV efficiënter dan ooit tevoren. Het nieuwe adaptieve onderstel DCC Pro perfectioneert het comfort en de dynamiek. De nieuwste generatie van Park Assist automatiseert het in- en uitparkeren. Een duidelijk gestructureerd digitaal cockpitlandschap op basis van het nieuwe MIB4 (modulair infotainmentsysteem van de vierde generatie) biedt een maximum aan informatie en brengt alle denkbare digitale diensten en apps aan boord.
Modern cockpitontwerp
Volkswagen heeft het interieur van de Tiguan volledig nieuw ontwikkeld. Met zijn hoogwaardige materialen en afwerking en optionele details zoals sierstiksels en contrasterende biezen in de oppervlakken maakt het komaf met de gebruikelijke klassengrenzen. Meer dan ooit positioneert de nieuwe Tiguan zich zoals het compactere zustermodel van de luxueuze Touareg. Bovendien smelten de componenten van het MIB4 aan boord samen tot een nieuw cockpitlandschap: intuïtief te bedienen, consistent verbonden, strak en slim vormgegeven. Tot de modules behoren de nieuwe Digital Cockpit, een groot infotainmentscherm met een volledig nieuwe menustructuur en grafische vormgeving, een eveneens nieuw head-updisplay (projecties op de voorruit) en een nieuwe, multifunctionele rijbelevingsschakelaar met geïntegreerd oleddisplay. Met de nieuwe spraakassistent IDA kunnen bovendien tal van voertuig- en infotainmentfuncties, zoals het audiovolume, spelenderwijs worden bediend door middel van natuurlijke spraak.
eHybrid en eTSI
Volkswagen heeft de plug-inhybride aandrijvingen van de Tiguan nieuw ontwikkeld. Dankzij een nieuwe batterij van 19,7 kWh (netto) is het zuiver elektrische rijbereik van de Tiguan eHybrid, die begint met een systeemvermogen van 150 kW (204 pk) en 200 kW (272 pk), vergroot tot ongeveer 100 km. Daarnaast zal Volkswagen de SUV aanbieden met twee nieuwe mildhybride aandrijvingen van 48 volt, die 96 kW (130 pk) en 110 kW (150 pk) ontwikkelen en beschikken over een automatische cilinderuitschakeling (ACT). De vier hybride modellen hebben allemaal voorwielaandrijving.
2.0 TSI en 2.0 TDI
Naast de vier hybride aandrijvingen zal de Tiguan met twee efficiënte turbobenzinemotoren (TSI) en twee turbodiesels (TDI) op de markt komen. Het zijn allemaal 2.0-viercilindermotoren. Alle Tiguan-modellen zijn standaard uitgerust met een automatische DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en voldoen aan de nieuwe emissienorm Euro 6e.