Onthaasten op het dak van de nieuwe Tiguan
De nieuwe Tiguan behoort tot de meest veelzijdige Volkswagen-modellen.
Met zijn SUV-silhouet, royale bodemvrijheid en moduleerbaar interieur is hij voorzien op de meest diverse rij- en reissituaties. Bovendien bieden de standaard dakrails de mogelijkheid om een extra koffer of een fietsenrek te monteren, waarmee de Tiguan een onvervalst vrijetijdsvoertuig wordt. Toch bestaat er nog een andere uitbreiding die een avontuurlijk dimensie toevoegt en elke Volkswagen met dakrails kan omtoveren tot een slaapplek op wielen: de daktent. Die is de laatste jaren aan een serieuze opmars bezig bij jong en oud, omdat het concept even eenvoudig als doeltreffend is om van elke trip een mini-vakantie te maken.
Van shelter tot luxetent
De roots van de daktent liggen in Afrika en Australië, waar de veiligheid en het perspectief van een shelter op hoogte primordiaal zijn. In Europa liggen de veiligheidseisen een stuk lager, maar dat maakt het overnachtingsconcept er niet minder op. Een professionele firma als daktenten.com monteert een hardcovertent op 45 minuten, rekening houdend met de maximale daklast van de wagen zoals het gelijkvormigheidsattest die aangeeft. De meeste daktenten zijn geschikt voor 2 personen, maar er zijn er ook die drie of vier personen accomoderen. Voortenten en luifels behoren eveneens tot de mogelijkheden, terwijl er zelfs modellen zijn die op het dak ruime laten voor een fiets of een kano. De daktent wordt per slot van rekening al een kleine eeuw geperfectioneerd, met tal van varianten tot gevolg.
Eenmaal de tent op de wagen staat, is ze in een handomdraai opgezet. Gewoon de hardcover ontgrendelen en de hydraulica zijn werk laten doen, meer is er niet aan. Met de uitschuifbare ladder klapt het platform open om de beschikbare ruimte te verdubbelen. De matras en de slaapzakken kunnen erin blijven, het muggengaas zit er standaard in verwerkt. Wie naar koudere oorden trekt, opteert best voor extra isolatie. Als die niet volstaat, bestaan er ook tentverwarmers die net als de LED-verlichting op USB-stroom of 12V-voeding werken. Van die laatste soort heeft de Tiguan er overigens twee aan boord: eentje tussen de voorstoelen en een andere in de kofferbak, waar veel plek is voor kampeerspullen. Met een laadvolume van 652 liter is er aan bagageruimte immers geen gebrek in het populaire Volkswagen-model.
Het Toscane van de Lage Landen
Voor deze kampeertrip zijn we naar Gooik bij Brussel getrokken, pal in het schilderachtige Pajottenland. Het glooiende landschap van West-Brabant wordt al eens het Toscane van de Lage Landen genoemd en is erg in trek bij fietsers en wandelaars. Dankzij de mild hybrid aandrijving van de 1.5 eTSI glijdt de Tiguan discreet door het knappe decor, scoutend naar een geschikte kampeerplaats. Daarvoor zijn er tal van bivakzones en campings voorhanden, maar dankzij apps als Welcome to my Garden en Campspace vind je tegenwoordig overal een leuk plekje om te overnachten. In landen als Noorwegen en Schotland, waar vrij kamperen toegestaan is, kan je letterlijk de mooiste locatie kiezen om er van de zonsondergang en -opgang te genieten. Raadpleeg dus vooraf de regels van de regio of het land waar je naartoe reist.
Eens de avond valt, komt de moderne verlichting van de Tiguan helemaal tot zijn recht. De horizontale LED-strip tussen de voorlichten zorgt voor klaarheid tijdens de nacht, terwijl de warme gloed van de interieurverlichting de gezelligheid aanwakkert. In de getoonde R-Line uitvoering lichten de dashboard- en deurpanelen mee op in zelf te kiezen kleur. Perfect om de knappe sportstoelen te bewonderen terwijl het 15-duim grote infotainmentscherm de gewenste melodieën afspeelt. Zo knus als in de Tiguan zelf wordt het net niet in een daktent, maar de combinatie van heerlijk reizen en avontuurlijk overnachten is er wel eentje om te koesteren - zeker als je de volgende ochtend rechtstreeks kan instappen en in alle comfort kan doorrijden naar het volgende avontuur.
Per slot van rekening is het pas een echte Volkswagen als je er avonturen klein en groot mee beleeft.
Eens de avond valt, komt de moderne verlichting van de Tiguan helemaal tot zijn recht. De horizontale LED-strip tussen de voorlichten zorgt voor klaarheid tijdens de nacht, terwijl de warme gloed van de interieurverlichting de gezelligheid aanwakkert. In de getoonde R-Line uitvoering lichten de dashboard- en deurpanelen mee op in zelf te kiezen kleur. Perfect om de knappe sportstoelen te bewonderen terwijl het 15-duim grote infotainmentscherm de gewenste melodieën afspeelt. Zo knus als in de Tiguan zelf wordt het net niet in een daktent, maar de combinatie van heerlijk reizen en avontuurlijk overnachten is er wel eentje om te koesteren - zeker als je de volgende ochtend rechtstreeks kan instappen en in alle comfort kan doorrijden naar het volgende avontuur.
Geen beperkingen
Op het gebruik van een daktent staat geen leeftijd, net zomin de Tiguan beperkingen oplegt aan zijn inzittenden. De Tiguan is nu eenmaal een wagen die geen grenzen stelt, of het nu in een stedelijke omgeving dan wel daarbuiten is. Het enige waar je met een daktent op moet letten, is om niet sneller dan 120 km/u te rijden. Verder rijdt de Tiguan even soepel met daklast als zonder, terwijl het sleepvermogen tot 2.300 kg intact blijft dankzij de optionele 4MOTION-vierwielaandrijving. Per slot van rekening is het pas een echte Volkswagen als je er avonturen klein en groot mee beleeft. In een daktent overnachten is in dat opzicht alvast een serieuze stap in de goede richting.
Ontdek hier alle Volkswagen-modellen
Bij Volkswagen hebt u een erg ruime keuze: van compacte stadswagens tot prestigieuze coupés, van stevige SUV’s tot grote bestelwagens, van sportieve modellen tot elektrische wagens.