Witte ID.7 100% elektrisch

Zes mythes over elektrische auto's

Te weinig rijplezier, nauwelijks rijbereik, te veel stroomverbruik? 

Er doen tal van mythes en onjuiste beweringen de ronde over elektrisch rijden en elektrische auto's. Wij weerleggen er zes en tonen de feiten.

Dat en meer over mythes rond elektrische auto's leest u hier:

  • Elektrische auto's en hun stroomverbruik vormen geen bedreiging voor het elektriciteitsnet.
  • Het gebruik van waterstof kan interessant zijn voor bijvoorbeeld langeafstandsritten van vrachtwagens en bussen, maar voor personenwagens is elektromobiliteit goedkoper.
  • Elektrische auto's bieden meteen hun volledige koppel en dus veel rijplezier.

Mythe 1: Het rijbereik is niet toereikend voor dagelijks gebruik

Illustratie: de grafiek toont de verschillende factoren die het rijbereik kunnen beïnvloeden.

Dat is onjuist! Tal van moderne elektrische auto's kunnen zonder problemen een rijbereik van 400 kilometer of meer halen. De beste voorbeelden hiervan zijn de ID.-modellen van Volkswagen, die met verschillende batterijcapaciteiten aan tal van behoeften voldoen.

Ook langere afstanden zijn probleemloos haalbaar met een elektrische auto, mede dankzij steeds kortere oplaadtijden. Maar: hoeveel kilometer legt u eigenlijk gemiddeld per dag af? Vermoedelijk zelden meer dan 100. En als u met uw ID. een langere afstand wilt afleggen of op vakantie wilt gaan, biedt de oplaadservice We Charge van Volkswagen u in Duitsland en Europa een voortdurend groeiend netwerk van openbare oplaadstations en snellaadpunten, waar u uw elektrische auto in korte tijd weer van voldoende energie kunt voorzien. Verschillende apps laten u precies zien waar oplaadpunten te vinden zijn en hoe u er het gemakkelijkst naartoe kunt rijden. En dankzij Plug & Charge wordt het oplaadproces binnenkort nog eenvoudiger.

Kortom: ook langere verplaatsingen zijn mogelijk met elektrische auto's. Het sleutelwoord hierbij is: planning, bijvoorbeeld met de routeplanner van Volkswagen. En uiteindelijk hebt u die nodig voor elke langeafstandsrit, ook met een auto met verbrandingsmotor.

Mythe 2: Waterstofauto's zullen in de toekomst batterijaangedreven e-auto's inhalen

Momenteel zijn de kosten voor waterstofauto's hoger dan voor batterijaangedreven voertuigen. Dit is grotendeels het gevolg van de aanzienlijk betere efficiëntie van elektrische auto's. Die efficiëntie bedraagt 70 tot 80 procent, terwijl bij waterstof slechts ongeveer de helft van de energie voor de aandrijving wordt benut.

Toch heeft de brandstofcel een paar voordelen. Zo zou deze technologie een nog groter rijbereik en sneller tanken mogelijk maken, wat vooral interessant zou kunnen zijn voor langeafstandsritten evenals vrachtwagens en bussen. Voor de productie van waterstof is echter ook een aanzienlijke hoeveelheid hernieuwbare energie nodig en het tanknetwerk is nog relatief beperkt.

Zuivere elektromobiliteit is veel praktischer voor de grote massa.

Dat is een van de redenen waarom Volkswagen inzet op elektrische auto's met batterijen en voorlopig de brandstofceltechnologie blijft onderzoeken.

Mythe 3: Elektrische auto's raken geïmmobiliseerd in fileverkeer

Illustratie: elektrische auto's kunnen probleemloos urenlang in de file staan.

Feit: de batterijen van elektrische auto's zijn zo ontworpen dat ze zelfs na meerdere uren in de file nog voldoende energie hebben om ettelijke kilometers af te leggen. Voorwaarde is natuurlijk dat u niet met een al bijna lege batterij vertrokken bent. Maar u zou met een thermische auto toch ook niet met een bijna lege tank op pad gaan waar files te verwachten zijn? Niettemin kan het nooit kwaad om energiezuinig onderweg te zijn. In de winter kunt u bijvoorbeeld de verwarming tijdelijk in de recirculatiestand zetten. Zo heeft het systeem minder energie nodig om het interieur op de gewenste temperatuur te brengen.

Mythe 4: Rijden met een elektrische auto is niet leuk!

Uiteindelijk gaat het om de definitie van wat leuk is en wat niet. Wanneer u voor het eerst in een elektrische auto zit, maakt u kennis met een nieuwe kwaliteit van rijden. Anders dan in een auto met verbrandingsmotor beschikt u onmiddellijk over het volledige koppel en kunt u dus in elke situatie snel accelereren. Zelfverzekerd en bijna geruisloos, met een futuristische sound, glijdt u door het stadsverkeer. En met de SUV-modellen – nog meer zelfs met de GTX-varianten met vierwielaandrijving – soms ook over licht terrein. Met in het achterhoofd de gedachte dat u op dat moment geen CO2 uitstoot.

Door te kiezen voor elektromobiliteit levert u een doorslaggevende bijdrage aan de decarbonisatie en de mobiliteitstransitie, zowel lokaal als wereldwijd. U maakt als het ware deel uit van een missie tegen de klimaatverandering, die alleen kan slagen als we er samen voor gaan. En ook dat is waarom elektromobiliteit zo leuk is!

Mythe 5: Elektrische auto's en reizen met de caravan gaan niet samen

Veel moderne e-auto's zijn in staat om het gewicht van een caravan te trekken zonder al te snel in de rode batterijzone te verzeilen. Met een elektrische auto met een trekhaak kunt u dus absoluut op kampeervakantie gaan. De ID.-modellen uit de GTX-serie kunnen zelfs optioneel beschikken over een elektrisch uitklapbare trekhaak met een groter sleepvermogen. Dankzij de tweemotorige vierwielaandrijving is deze berekend op sleepgewichten tot 1.400 kg (geremd). Er is dus niets dat een duurzame kampeervakantie met de ID. in de weg staat. En voor wie niet met een aanhanger wil rijden, biedt de nieuwe ID. Buzz voldoende ruimte voor de complete kampeeruitrusting.

Mythe 6: Een elektrische auto mag niet door de carwash

De vraag of je met een elektrische auto door een carwash mag rijden, duikt vaak op, vooral op fora. De antwoorden klinken meestal wat neerbuigend, maar toch is de vraag legitiem. Het is immers natuurlijk altijd opletten geblazen om elektriciteit niet in contact te laten komen met water.

Een elektrische auto in de carwash heeft niets te maken met een haardroger in de badkuip. 

Net zoals in een auto met verbrandingsmotor zijn de elektronica en de batterij ook in een elektrische auto zeer goed beschermd tegen insijpeling van vocht. U kunt dus met een gerust hart de spons ongebruikt laten en zo nodig naar de dichtstbijzijnde carwash rijden.

Onze ID. modellen

Proefrit of direct configureren?
Klik hier om naar onze ID.-modellen te gaan

Onze ID. modellen

Proefrit of direct configureren?
Klik hier om naar onze ID.-modellen te gaan

De ID.-modellen van volkswagen

Wilt u onze volledig elektrische ID.-modellen nader leren kennen? Maak dan een proefrit bij een concessiehouder bij u in de buurt. Of gebruik onze online configurator om de ID. van uw dromen samen te stellen.