Optimale fiscaliteit
Nieuwe fiscale regels: wat verandert wanneer?
De regel is duidelijk: vanaf 2026 genieten enkel emissievrije bedrijfswagens nog van een fiscaalvriendelijk regime. Wat betekent dit concreet voor u als vlootbeheerder?
Uw werknemer kiest voor een emissievrij bedrijfsvoertuig
Uw werknemer kiest voor een niet-emissievrij bedrijfsvoertuig
Fiscale aftrekbaarheid plug-in hybrids
Uw werknemer kiest voor een emissievrij bedrijfsvoertuig
Aftrekbaarheid:
Bestelt u voor 1 januari 2027 een emissievrij voertuig (ook wel Zero Emission Vehicle of ZEV genoemd, dit wil zeggen: batterij-elektrisch en op waterstof aangedreven)? Dan blijft dat 100% fiscaal aftrekbaar.
Bestelt u na 1 januari 2027 een emissievrij voertuig, dan neemt de aftrekbaarheid ervan de daaropvolgende jaren geleidelijk aan af. Vanaf 2031 bedraagt de aftrekbaarheid nog 67,5%.
CO2-bijdrage:
Voor een emissievrij voertuig dat voor 1 juli 2023 wordt besteld, betaalt u de minimale CO2-bijdrage. Die komt uit op 20,83 euro per maand (x 1,322 index in 2021 – jaarlijks herzienbaar). De minimale CO2-bijdrage blijft van toepassing tot en met 2025.
Vanaf 2026 zal de bijdrage geleidelijk aan worden verhoogd om uit te komen op 31,15 euro per maand in 2028 (x index in 2028). Dit komt neer op een stijging met 50% ten opzichte van de situatie van 2021.
Uw werknemer
kiest voor een
niet-emissievrij
bedrijfsvoertuig
Zowel de aftrekbaarheid als de CO2-bijdrage hangt van van de datum van bestelling.
Fiscale aftrekbaarheid plug-in hybrids
Voor een plug-in hybride (PHEV), besteld vanaf 1 januari 2023, wordt de fiscale aftrekbaarheid van benzine- en dieselkosten begrensd op 50%. De kosten voor elektriciteit vallen niet onder deze beperking. Met deze maatregel wordt het gebruik van elektromotoren en plug-in hybrides verder gestimuleerd.
Voor het overige blijft de plug in-hybride de regels van een van drie periodes van de niet-emissievrije voertuigen volgen.