De Buggy is terug… en hij is elektrisch!
Begin maart toont Volkswagen de nieuwe versie van zijn mythische Buggy. Dit concept is gebaseerd op het nieuwe modulaire elektrische platform (MEB) van de Volkswagen Groep, die op deze manier de polyvalentie ervan wil aantonen.
Een buggy is veel meer dan een auto, het is een bron van energie en vitaliteit op wielen.Klaus BischoffDesignmanager bij Volkswagen.
"Een buggy is veel meer dan een auto, het is een bron van energie en vitaliteit op wielen. Deze kenmerken zijn verwerkt in de e-buggy, wat aantoont dat elektrische mobiliteit kan leiden tot een moderne herinterpretatie van een klassieke auto," zegt Klaus Bischoff, designmanager bij Volkswagen. Dit concept van een elektrische Buggy deelt dezelfde filosofie die de Californische ontwerper van de klassieke Buggy, Bruce Meyer, destijds bezielde.
De Buggy’s van weleer waren gebaseerd op het chassis van de Kever. Vandaag blijkt het modulaire elektrische platform (MEB) van de Volkswagen Groep bijzonder veelzijdig, want het kan ook gebruikt worden voor een voertuig zonder dak of deuren. De uitgesneden spatborden maken plaats voor velgen met grote offroad banden, wat de Buggy een avontuurlijke look geeft.
Modulair
Deze conceptwagen, die van 7 tot 17 maart op het Autosalon van Genève aan het grote publiek zal worden voorgesteld, bewijst dat het nieuwe elektrische platform kan worden gebruikt voor elk type voertuig. De mogelijkheden gaan duidelijk verder dan conventionele modellen die in massaproductie worden gebouwd. Deze modulariteit herinnert ons aan de Kever, die dankzij zijn ingenieuze concept en extreme eenvoud al in de vroege jaren vijftig dezelfde mogelijkheden bood.
Historisch
De geschiedenis van de vrijetijdsmodellen van Volkswagen heeft alles te danken aan dit unieke principe. Veel carrosseriebouwers zoals Hebmüller en Rometsch, maar ook liefhebbers van ‘one off’-modellen, gebruikten het VW-chassis tot in de jaren tachtig om hun creativiteit de vrije loop te laten. Dit nieuwe elektrische platform blijkt bijzonder veelzijdigheid zodat de ontwikkeling van dit type vrijetijdsvoertuigen weer mogelijk wordt.
Omnipresent
Vandaag is de klassieke Buggy erg populair bij verzamelaars en is hij van 02/02 tot 10/03 te zien in Autoworld. De focus van de thematentoonstelling ligt op de Belgische geschiedenis van dit voertuig, want heel wat Buggy-modellen werden door Belgische bedrijven zoals Apal of Ritter gebouwd. Piloot Stéphane Henrard reed met zijn trouwe Dunbee zelfs de Dakar rally. Samen met zijn copiloot Gatien Du Bois finishten ze op een verdienstelijke 14de plaats. Kortom, de legendarische Buggy is alles behalve dood !