Dakar : Volle gas tegen kanker !

Na een extreem veeleisende Dakar, voor zowel mens als machine, gingen Stéphane Henrard en zijn copiloot Gatien Du Bois als 14e algemeen door de finish. Een onverhoopte prestatie !

Nooit in mijn leven zag ik zulke grote duinen!
Stéphane Henrard

We krijgen een door twee weken intens racen en een grote jetlag uitgeputte Stéphane Henrard aan de lijn na zijn aankomst van de Dakar : « Nooit in mijn leven zag ik zulke grote duinen, steekt hij van wal. Normaal zou ik zo’n zandmuur nooit durven beklimmen met onze buggy, de Dunbee! Maar de wedstrijd zette me ertoe aan mijn vrees te bedwingen en deze obstakels toch te overwinnen. Deze Dakar was zoals de organisatoren hem hadden aangekondigd : extreem veeleisend en zeer technisch.»

Stéphane Henrard
Piloot uit Brabant
Extreem veeleisend en zeer technisch.
Stéphane Henrard

De piloot uit Brabant geeft toe ook psychologisch zwaar te hebben geleden op het zeer selectieve parcours : « We kregen elke dag duinen voorgeschoteld, met ook vele stroken met los zand. Toch ben ik zeer trots te kunnen melden dat we gedurende de twee weken van de rally nooit zijn vastgereden in het zand ! Een voorval waarvan de meeste deelnemers, zelfs de meest gereputeerde, niet gespaard zijn gebleven. »

Onverhoopt klassement.

Ondanks het buitengewoon zware parcours wisten Stéphane Henrard en zijn copiloot Gatien Du Bois te eindigen op een verdienstelijke 14e plaats in het algemene klassement. En dat lag niet meteen voor de hand : «  Ik ben zeer trots op dit resultaat. Eerst en vooral omdat we het moesten opnemen tegen wagens van fabrieksteams of met een officiële ondersteuning. We zijn een privéteam met veel minder middelen en toch haalden onze beide buggy’s de eindmeet. Daarbij moet je weten dat mijn copiloot, Gatien Du Bois, amper ervaring had met navigeren ! »

Dakar 2019 klassement
Dakar 2019

Klik gemaakt.

“Gelukkig is Gatien dankzij zijn verleden – hij herstelde van botkanker – iemand die zeer geduldig en zeer productief is. De rustdag bracht soelaas en de tweede week van de wedstrijd kon hij de klik maken. In de zesde etappe eindigden we 10e en dat was meteen het keerpunt in onze rally. Gatien werd steeds beter en daardoor konden we efficiënter tewerk gaan zodat we de valkuilen beter konden vermijden. Hierdoor kreeg ik opnieuw het volle vertrouwen in ons en ook de wagen was perfect betrouwbaar. Zelfs in de lange en vermoeiende proeven wisten we stand te houden en dat leidde tot onze 14e plaats algemeen!”

Moeilijke start.

Dit gebrek aan ervaring leverde vooral bij het begin van de rally veel stress op : « Gatien kreeg meteen met veel druk en een algemeen hoog niveau af te rekenen. Het klopt inderdaad dat we een moeilijke eerste week kenden door de vele navigatieproblemen. Zo zakten we snel diep weg in het algemene klassement, wat zowel voor de moraal van de troepen als voor de machines zeer nefast is. Persoonlijk was ik de wanhoop nabij. Onze wagen had het technische niveau om goed te scoren, maar hij stond niet op zijn terechte plaats in de algemene klassering. »

Gatien

Kick Cancer.

Stéphane en Gatien reden dit jaar ten voordele van de vereniging Kick Cancer, die als doel heeft behandelingen te vinden om kinderkanker te genezen.

Deze deelname aan de Dakar was ook de gelegenheid om de patiënten nieuwe hoop te geven: “Deze rally bevestigde wat ik reeds dacht over de personen die het slachtoffer van deze ziekte werden: het bewijs dat vechten tegen kanker hen een buitengewoon karakter en veel wilskracht oplevert. En in het geval van Gatien bracht de Dakar zijn vechterscapaciteiten naar boven! “!

Stéphane en Gatien