De nieuwe ID.4 – de eerste zuiver elektrische SUV van Volkswagen
De elektrische campagne van Volkswagen versnelt: de ID.4 is na de ID.3 het tweede model gebouwd op de modulaire elektrische architectuur (MEB) en tegelijk de eerste volledig elektrische SUV.
Robuust en tegelijk vloeiend. De 4,58 meter lange ID.4 staat sterk en zelfbewust op de weg. Zijn design is helder, vloeiend en krachtig. Hij combineert een robuust SUV-karakter met een sterk ontwikkelde stroomlijn – de Cx-waarde is slechts 0,28. Naast de vloeiende basisvorm van het koetswerk dragen vele detailoplossingen bij tot dit topresultaat. Zo zorgen bijvoorbeeld de achterlichten samen met de grote dakrandspoiler voor een zuivere luchtstroom.
Grote bagageruimte
De bagageruimte bevat 543 liter en laat zich door de rugleuning neer te klappen vergroten tot 1.575 liter (beladen tot het dak). De ID.4 1ST Max heeft standaard de elektrische kofferklep Easy Open & Close, die zich met een voetbeweging laat openen. Verder zijn er een bagagenet, een scheidingsnet en een variabel te monteren laadvloer. Met de optionele trekhaak kan de elektrische SUV een aanhanger van tot 1.000 kilo (geremd, helling van 12 procent) slepen.
77 kWh aan energie
De elektrische SUV van Volkswagen is een allrounder die ook lange ritten soeverein verteert. De ID.4 1ST-versies hebben een batterij van 77 kWh netto-energie. Ze weegt 493 kilo en biedt tot 520 kilometer realistisch rijbereik.
Aan een snellaadstation met gelijkstroom kan de ID.4 met de batterij van 77 kWh in ongeveer 30 minuten genoeg stroom bijladen voor de volgende 320 kilometer (volgens WLTP) dankzij een laadvermogen van tot 125 kW.)
Krachtige recuperatie
Een belangrijke factor voor het hoge rijbereik van de ID.4 1ST is de krachtige recuperatie. De bestuurder kiest met de versnellingspook of de auto energie moet recupereren wanneer het rechterpedaal wordt gelost. In de stand D (Drive) zal de wagen in de meeste gevallen rollen en draait de elektromotor mee in vrijloop. In de stand B (Brake) verandert de elektromotor in een generator en wordt de stroom weer in de batterij opgeslagen. Bij talrijke lichte remmaneuvers in dagelijkse situaties staat de elektromotor alleen in voor de vertraging. Pas daarna worden aanvullend ook de hydraulische wielremmen ingezet.
Special Editions
De ID.4 komt in Europa in de nazomer van 2020 op de markt in de vorm van twee special edition-modellen: de ID.4 1ST en de ID.4 1ST Max. Beide special editions zijn beperkt tot in totaal 27.000 exemplaren. Wanneer die uitverkocht zijn, volgen de gepreconfigureerde versies. Die bundelen de meest populaire opties op de markt in packs.