Zwickau, de fabriek der superlatieven
Net als de Golf, heeft de Volkswagen ID.3 de ambitie de referentie bij uitstek onder de elektrische wagens te worden. Maar eerst moet de fabriek in Zwickau, waar hij geproduceerd zal worden, tal van veranderingen ondergaan om op zijn beurt de referentie op dat vlak te worden.
De eerste volledig elektrische ID.-modellen, te beginnen met de ID.3, zullen nog dit jaar van de productielijn van de Volkswagen-fabriek in Zwickau lopen. Tijdens de ultieme ontwikkelingsfase, vanaf 2021, zullen er jaarlijks 330.000 volledig elektrische voertuigen geproduceerd worden. De werknemers zullen zich richten op zes modellen voor drie merken: Volkswagen, Audi en SEAT. In totaal zal de groep 1,2 miljard euro investeren in deze ultramoderne site in het hart van Saksen.
Op deze locatie was de productie gevestigd van de befaamde Trabant 1.1 in het DDR-tijdperk. Sinds de herinrichting van de site in 1990 rolden er meer dan 5,5 miljoen wagens buiten, voornamelijk Golf, Golf Variant en Passat. De fabriek strekt zich uit over meer dan 1,8 miljoen vierkante meter, het equivalent van 252 voetbalterreinen ! De productie van de ID.3, die op het einde van deze herfst van start gaat, luidt de heropstanding van Zwickau in.
1.500 wagens per dag
De maximale exploitatie van de fabriek, die vandaag 1.350 voertuigen per dag bedraagt, zal tot 1.500 eenheden worden opgevoerd. En het aantal vervaardigde modellen zal van drie naar zes stijgen. Daarmee blijft de tewerkstelling op deze site stabiel, ook al is de productie van elektrische voertuigen minder complex.
De verbouwingswerken begonnen in de zomer van 2018 met de modernisering van de productielijnen. De eerste van twee montagelijnen voor de productie van de ID. zal eind augustus klaar zijn. De koetswerk-, verf- en montage-afdelingen en de infrastructuur werden volledig gerenoveerd en gemoderniseerd. Ook het hele proces moest aangepast worden aan de noden van elektrische voertuigen.
De tweede lijn zal eind 2020 operationeel zijn, nadat ze hetzelfde schema heeft ondergaan. Daarvoor zijn 9.000 ton staal nodig, worden 50.000 vierkante meter hangars gebouwd en 1.625 robots geïnstalleerd. Vijftig partnerondernemingen nemen deel aan deze verbouwingswerken. Het grootste deel van de bestaande installaties zullen opnieuw gebruikt worden op andere sites van de groep.
Alle geplande werken die de volgende jaren zullen uitgevoerd worden hebben hetzelfde doel : de CO2 -uitstoot op de site in Zwickau maximaal beperken.
Om dat doel te bereiken werden belangrijke projecten opgezet :
Groene energie : de fabriek van Zwickau wordt van energie voorzien door Volkswagen Kraftwerks GmbH, die al enkele jaren groene energie uit waterkrachtcentrales en zonne-energie- en windmolenparken aanbiedt. De cijfers zijn indrukwekkend : enkel de site in Zwickau bespaart jaarlijks 106 ton CO2 dankzij de groene stroom, die momenteel 50 % van de energiebehoefte dekt. De overige 50 % komt van een warmtekrachtcentrale op de site in Zwickau. Deze centrale werkt op aardgas en levert dus een aanzienlijk ecologischere oplossing dan de productie van elektriciteit op steenkool. Deze centrale biedt nog een ander groot voordeel : ze voorziet in 70% van de warmtebehoefte van de fabriek in Zwickau.
De hangars, die vergroot of nieuw gebouwd werden bij de transformatiewerkzaamheden, voldoen volledig aan de recentste richtlijnen op vlak van duurzame energie (isolatie, ramen, bouwschil). Ze beperken het verbruik van water, elektriciteit en warmte naargelang de toepassing. Zo worden in het weekend bijvoorbeeld alle hydraulische eenheden centraal buiten werking gesteld, waardoor het elektriciteitsverbruik plots zakt tot slechts 20% van de waarde tijdens een weekdag.
Aardgas is een van de belangrijkste energiebronnen die in de productie wordt gebruikt. Het verbruik ervan werd drastisch beperkt, onder meer in de verfafdeling.
De nieuwe installaties zijn voortaan allemaal uitgerust met ventilatoren en pompen met een frequentieregeling die de nodige energiehoeveelheid precies instelt.
Tenslotte werden recent ook talrijke luchtcompressoren geoptimaliseerd op vlak van energie en dragen ze zo aanzienlijk bij tot een verlaging van de CO2-uitstoot.
Met de lancering van de productie van de ID.3 functioneert de fabriek in Zwickau reeds bijna zonder enige CO2-uitstoot. Het doel is in de toekomst enkel gebruik te maken van gas dat neutraal is wat de uitstoot betreft. Momenteel is dat echter nog niet in voldoende grote hoeveelheden beschikbaar op de markt. Als het aanbod de volgende jaren toeneemt, kan de fabriek in Zwickau zijn CO2-uitstoot tot nul herleiden. Een hele prestatie!