Autostadt, het mekka voor Volkswagen-fans

Elk merk heeft een bakermat. Die van Volkswagen ligt in Wolfsburg, waar al meer dan 90 jaar auto’s van de band lopen. Sinds het jaar 2000 hoort daar ook een Brand Experience Center bij dat zijn gelijke nergens ter wereld kent en naar de toepasselijke naam Autostadt luistert. 

Met een totale oppervlakte van 28 hectaren is Autostadt groter dan Ukkel of Anderlecht en maar nipt kleiner dan Brussel-centrum. Niet mis voor een permanent autosalon dat tegelijk een recreatiedomein vormt, aan de rand van Wolfsburg waar de Volkswagen-fabrieken al sinds 1940 gevestigd zijn. Wijlen bestuursvoorzitter Ferdinand Piëch zag het internationale uithangbord van de Volkswagen AG dan ook groots, niet in het minst voor het merk dat de constructeursgroep zijn naam geeft. Sinds de opening in het jaar 2000 heeft Autostadt al meer dan 40 miljoen bezoekers ontvangen, meestal voor verschillende dagen omdat het schier onmogelijk is om alle expo’s en activiteiten in een etmaal te absorberen.

Autostadt met hele gezin

ID Experience Studio

Elk bezoek aan Autostadt begint en eindigt in het Group Forum-ontvangstgebouw. Daar word je begroet door de Exosphere, een imposante wereldbol van 12 m diameter die meteen goed is voor de eerste notering in het Guinness Book of World Records. Samen met kleinere globes onder de glazen vloer stelt het kunstwerk van Ingo Günther vragen over onze planeet en onderstreept het de globale verspreiding van de Volkswagen-merken. In de luchtige Piazza kan je verder toegangstickets kopen, gegidste rondleidingen boeken of een route doorheen Autostadt uitstippelen, afhankelijk van je interesses en groepssamenstelling. Er is ook een gezellige bar om de innerlijke mens te versterken alvorens je een van de elf mogelijke wandeltrajecten aanvat.

Hoewel Autostadt alle merken van de Volkswagen Group eert, krijgt het stichtende merk er een hoofdrol toebedeeld. Dat begint al in het Group Forum zelf, waar de ID Experience Studio op de eerste verdieping gevestigd is. Doorheen alle modellen van het elektrische ID-gamma illustreert Volkswagen dat duurzaamheid en rijplezier samen kunnen bestaan en bovendien fascinerend zijn. De permanente Level Green-expo gaat op hetzelfde elan verder, met interactieve displays om alle facetten van de ID-modellen te verklaren en ze via intuïtieve configuratieschermen op ieders gebruik af te stemmen. Ondertussen kunnen kinderen spelenderwijs ontdekken hoe de mobiliteit van morgen eruit ziet in het Mobiversum.

Hoewel Autostadt alle merken van de Volkswagen Group eert, krijgt het stichtende merk er een hoofdrol toebedeeld.

Volkswagen Paviljoen

Vanuit het portaal gaat het in rechte lijn naar het Volkswagen Paviljoen dat omgeven is door brede alleeën en fraaie waterpartijen. De collega’s van Volkswagen Commercial Vehicles hebben iets verderop een eigen stek, net als alle andere merken van de Volkswagen Group. Maar toch springt het VW-paviljoen eruit, mede door de glazen behuizing en de Markenkern-sculptuur binnenin. Dat is een zelfdragende structuur van 27 ton die bedekt is met 700.000 leds om een regenboogeffect te creëren en tevens video’s te projecteren. Eronder staan de laatste nieuwigheden van het merk geëxposeerd, evenals diverse initiatieven waar Volkswagen een hand in heeft. Denk daarbij aan goodies uit gerecycleerde VW-onderdelen of het partnership dat het merk met de Duitse eersteklasser VfL Wolfsburg en de Volkswagen Arena onderhoudt.

In de geschiedenis van Volkswagen (en nog 59 andere merken) duik je dan weer in het Zeithaus oftewel het museum van Autostadt. Op drie verdiepingen zijn daar zowat alle invloedrijke modellen uit de automobielhistorie verzameld, vaak gegroepeerd in paren om minder bekende familiebanden te illustreren. Weet je bijvoorbeeld wat de Alfa Romeo Alfasud en de DeLorean DMC-12 met elkaar gemeen hebben? Antwoord: beide zijn -net als de Golf I- door Giorgetto Giugiaro ontworpen. En nu we het toch over de evergreen van Volkswagen hebben, zowel de Golf I Cabriolet als de Golf II Country introduceerden in de jaren ’80 respectievelijk ’90 een nieuwe voertuigklasse in Europa, namelijk de vierzitscabrio en de compacte SUV. De oudste, gekende Kever staat er natuurlijk ook, evenals de XL1-zuinigheidskampioen en nog vele andere hoogtepunten uit de Volkswagen-historie. In de afdeling Design Icons worden dan weer alle andere grootmeesters van het autodesign geëerd met tal van unieke modellen uit verschillende collecties.

Currywurst

Op weg naar buiten passeer je via de grootste Volkswagen-accessoireshop ter wereld, aangevuld met merchandising van de andere groepsmerken. Lunchen kan in Autostadt op acht verschillende plekken, maar nergens zo authentiek als in het Tachometer-restaurant waar ze onder meer de vermaarde Volkswagen Currywurst serveren. Een bezoek aan Wolfsburg is gewoon niet compleet zonder de bekende snack die in de eigen beenhouwerij geproduceerd wordt a rato van 20.000 stuks per dag! Vanuit de Tachometer heb je ook een panoramisch zicht op de verschillende testpistes. Het hele jaar door worden er in Autostadt een tiental verschillende driving experiences aangeboden, ook voor motoren en andere voertuigtypes. Denk bijvoorbeeld aan campers, 4x4-voertuigen en elektrische wagens - telkens met de nadruk op veiligheid en wagencontrole, maar evenzeer gericht op zuinigheid.

Achterin het Tachometer-gebouw worden constant nieuwe wagens afgeleverd, tot wel 500 stuks per dag en dat 363 dagen per jaar. Daarmee heeft Autostadt opnieuw een record te pakken als drukste Factory Delivery Program ter wereld, hoewel de fabrieksaflevering momenteel alleen voor Duitse klanten mogelijk is omwille van douanebeperkingen. Al die wagens moeten natuurlijk ergens gestockeerd worden, waarmee we letterlijk en figuurlijk bij het hoogtepunt van Autostadt zijn aanbeland: de twee Car Towers die 48 meter boven de horizon uittorenen en samen met de bekende schoorstenen de skyline van Wolfsburg vormen. Het spreekt voor zich dat ook die te bezoeken vallen, zij het alleen op afspraak en met een gids onder de naam Tour and Tower.

Glazen torens

Car Towers

Een rondleiding in de Car Towers vormt letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van een bezoek aan Autostadt. In elke toren worden tijdelijk 400 wagens gestockeerd, als tussenstop van de fabriek naar de afleverzone. Lang blijven ze er niet staan, omdat het volledig geautomatiseerde transportsysteem constant nieuwe wagens uit de fabriek aanvoert via een 700 m lange tunnel. Dat gebeurt met een ingenieus systeem van rolbanden, maar vooral met een lift die met een snelheid van 2 m/s auto’s naar boven brengt en naar beneden haalt. Ook dat huzarenstukje is goed voor een notering bij Guinness als de snelste automatische transportlift ter wereld. De werking van de torens en alle bijhorende transportsystemen wordt overigens constant doorontwikkeld om nog punctueler en efficiënter te presteren.

Voor speciale gelegenheden wordt het laadplatform van zo’n lift (elke toren heeft er twee) vervangen door een cabine die bezoekers kan transporteren. Niet helemaal in de nok van de torens, maar wel een meter of vijf eronder waar de ingenieurs een balustrade voor onderhoud en bezoeken hebben geïnstalleerd. Van daaruit krijg je een ongelooflijk zicht op de werking van de torens, op voorwaarde dat je geen hoogtevrees hebt met al die doorkijkroosters onder je voeten… Met speciale toestemming kan er zelfs een deur open die via een trap uitgeeft op het dak van de torens, waar je een ongelooflijk zicht op de Volkswagen-fabriek hebt. Meer dan 60.000 mensen assembleren er dagelijks nieuwe Volkswagens, terwijl er nog eens duizenden anderen van en naar Wolfsburg pendelen om de hele autostad draaiende te houden.

Een rondleiding in de Car Towers vormt letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van een bezoek aan Autostadt.

 

Heb je dat allemaal beleefd, dan zijn er nog vijf andere merkpaviljoenen te gaan. En een fabrieksbezoek. En het Premium Clubhouse. En evenementen. En, en, en. Verschillende activiteiten in pakketvorm combineren, kan gelukkig ook - al dan niet met een overnachting ter plaatse of in een nabijgelegen hotel. Wolfsburg mag dan wel een stad zijn die ontstaan en gegroeid is dankzij de Volkswagen-fabrieken, 90 jaar na datum valt er voldoende te beleven voor een verlengd weekend aan het nabij gelegen Allermeer. Bovendien koestert de stad nog een troef voor Volkswagen-fans in de vorm van de Stiftung Automuseum Volkswagen, dat door gepensioneerde werknemers en liefhebbers van het merk gerund wordt. Wat daar allemaal te zien is, ontdek je op de webstek van de Belgian VW ClubOpens an external link.


Geniet ondertussen van onderstaande video, die een goed beeld schetst van de Volkswagen-wereld die AutostadtOpens an external link op 6 uur rijden van Brussel gecreëerd heeft.

Remaining time, --:--