SEDRIC : op weg naar de zelfrijdende wagen - de eerste concept car van de Volkswagen groep
De Volkswagen Groep stelde op het IAA Salon 2017 de recentste versie van het concept SEDRIC voor. Het gaat om een project dat zal blijven evolueren en dat de mobiliteitsvisie van de hele groep belichaamt. SEDRIC, is de samentrekking van SElf-DRIving-Car: de zelfrijdende wagen van morgen.
SEDRIC is de eerste concept car van de Volkswagen Groep.De Volkswagen Groep
SEDRIC is de eerste concept car van de Volkswagen Groep. Hij is gebaseerd op een volledig geautomatiseerde, eenvoudige, praktische, duurzame en veilige manier van rijden, die wordt ingeschakeld met één druk op een knop. In de toekomst zal deze mobiliteitsvisie door de hele Volkswagen Groep worden gedeeld en leiden tot andere concepten, zoals sportwagens, toerismewagens, bestelwagens en zelfs vrachtwagens.
De Volkswagen Groep is de eerste wereldwijde constructeur die een totaal nieuw ecosysteem voorstelt, in combinatie met een specifiek ontworpen voertuig om daarin te gebruiken. “Momenteel wordt een heel gamma SEDRIC-voertuigen ontwikkeld”, verduidelijkt de Algemeen Directeur van Volkswagen AG, Matthias Müller. “Dat gaat van totaal autonome stadsvoertuigen tot een luxueuze vorm van mobiliteit op lange afstand, sportwagens, maar ook bestelwagens en vrachtwagens.”
Een nieuwe mobiliteitservaring van A tot Z.
De ontwikkeling van SEDRIC is het resultaat van de samenwerking tussen het Future Center Europe in Potsdam en de Volkswagen Groep Research in Wolfsburg. Volgens Johann Jungwirth, Chief Digital Officer van de Volkswagen Groep, “staat SEDRIC voor de toekomst van de individuele mobiliteit. De eerste zelfrijdende voertuigen zullen vanaf 2021 in het stadsbeeld opduiken.”
SEDRIC werd op een coherente wijze ontworpen door mensen en voor mensen. Het voertuig zal altijd klaar staan en zal overal opgeroepen kunnen worden met de Volkswagen OneButton, van de mobiele applicatie of de digitale assistent. “Voor slechtziende, gehandicapte of oudere personen levert SEDRIC een belangrijke sociale bijdrage omdat hij ook voor hen individuele mobiliteit kan aanbieden”, vervolgt Jungwirth. “”Dankzij het totaal autonome mobiliteitsconcept, zal elk individu zo bijna 38.000 uren kunnen recupereren en die tijd kan ingevuld worden met vrijetijdsbesteding, lectuur, studie, ontspanning, sport of werk.”
SEDRIC is een totaal vernieuwend voertuig. Zijn design getuigt van nieuwe proporties, met grote oppervlakken en ook de wielen zijn bedekt. In het interieur – dat het zonder stuur en pedalen moet stellen – heerst een salonsfeer en een gezelligheid die breekt met de interieurinrichting van traditionele voertuigen. De passagiers genieten van een 360°-zicht rondom en het infotainmentsysteem is even vooruitstrevend als de rest van de conceptwagen.
SEDRIC rust op het MEB-platform (Modular Electrification Building) dat aan de wensen van alle merken van de groep kan voldoen. Hiermee toont de Volkswagen Groep zijn competentie op technologisch vlak wat betreft de mobiliteit van de toekomst: autonoom rijden, elektrificering en het digitale netwerk. “SEDRIC biedt een antwoord op cruciale maatschappelijke problemen zoals milieubescherming en evoluties op vlak van demografie, economie en verkeersveiligheid”, legt Ulrich Eichhorn, verantwoordelijke voor research en ontwikkeling van de Volkswagen Groep, uit.
De belangrijkste ontwikkelingsdomeinen hebben betrekking op de identificatie van de omgeving door camera’s, 360° lidar-sensoren, ultrasone sensoren, radars op korte en lange afstand … Een materiële architectuur en specifieke software staan centraal in dit project, dat de gegevensverwerking en de besturing van het voertuig beheert dankzij een super krachtige computer en intelligente software. Door deze technologie kan de wagen – geholpen door digitale spraaksturing en aanraakschermen – autonoom rijden, zonder “menselijke” bestuurder.