Vragen eenvoudig beantwoord.
Kan een elektrisch voertuig in brand vliegen? Is het veilig om op te laden in de regen? En wat moet in acht worden genomen bij het slepen? Er zijn veel vragen over veiligheid in verband met elektrische mobiliteit. Hier vindt u de antwoorden.
Veiligheidsregels voor het omgaan met het hoogspanningssysteem.
Gecertificeerde elektrische voertuigen brengen grotendeels vergelijkbare risico's mee als voertuigen met een andere aandrijving (brandstof, gas).
Wij voorzien de brandweer van reddingsrichtlijnen en reddingsdatabladen (download Volkswagen reddingsdatablad).
Veiligheidsmaatregelen tijdens het opladen.
Stroomonderbrekers in zowel de batterij als de volledig geïsoleerde laadkabel zorgen voor een veilig oplaadproces in de regen. Het opladen begint pas als beide stekkers van de kabel goed zijn aangesloten en zowel het voertuig als de infrastructuur heeft gecontroleerd of de verbinding veilig is. Pas dan komt de stroom vrij, zodat het opladen veilig is, zelfs in de regen.
Zoals bij elke onweersbui is het af te raden om buiten te blijven en in contact te komen met elektrische apparatuur. Als de bliksem in de auto of in de omgeving inslaat, kan dit leiden tot schade aan de interne circuits van het voertuig en aan het laadstation. Laadstations zijn daarom meestal uitgerust met overspanningsbeveiliging. Het is het beste om bij de exploitant van het laadstation na te gaan of er voldoende beveiliging is.
Nee. Door de vele beveiligingen van het hoogspanningssysteem is er geen verhoogd risico op elektrische schokken in het water.
Nee. Hiervoor zou u beide polen moeten aanraken: de plus- en de minkabel. Bovendien beschikt het hoogspanningsbatterijsysteem over talrijke beveiligingen om elektrische schokken te voorkomen.
Bij een professionele installatie is het laadstation geïntegreerd in het elektrische veiligheidsconcept van het hele huis.
Nee. Omdat de stekker zo is ontworpen dat een vinger normaal gesproken niet bij de stekkercontacten kan komen. Belangrijker is echter dat de stroomtoevoer pas plaatsvindt na een 'handshake-procedure' via de communicatielijn van de kabel. Dit betekent dat de stroom pas vrijkomt als de stekker stevig in het voertuig is gestoken en zowel de auto als de wallbox de verbinding heeft gecontroleerd en bevestigd.
De kabel is tijdens het hele laadproces stevig verankerd in zowel de wallbox als het voertuig en kan alleen met enorme kracht worden losgetrokken. Als het toch zou gebeuren, dan is het veiliger dan wanneer een kabel uit een muur van uw huis zou loskomen. Want zowel de wallbox als het voertuig detecteert de onderbreking van zijn verbinding en schakelen de stroom zo snel mogelijk en volgens internationaal erkende veiligheidsnormen uit.
Ja. Heel erg gevaarlijk! Het is net zo gevaarlijk als bijvoorbeeld het doorknippen van de stroomkabel van uw tv. Gelieve dit dus in geen geval te doen! Als de kabel toch volledig doorgesneden zou worden, zal zowel het voertuig als de wallbox de onderbreking van zijn verbinding detecteren en de stroom zo snel mogelijk en volgens internationaal erkende veiligheidsnormen uitschakelen.
Alleen als uw laadstation niet goed is aangesloten, kan in het slechtste geval een stroomstoring optreden. Om te voorkomen dat u in het donker zou komen te zitten, staan onze uitvoerig opgeleide elektriciens tot uw beschikking voor de installatie en geven ze u het best mogelijke advies. En dit nog voordat u uw voertuig voor het eerst oplaadt. De wallbox beschikt ook over veiligheidsfuncties om stroomstoringen te voorkomen. Dit vereist slechts een paar extra componenten en een paar eenvoudige stappen tijdens de installatie.
Ontvlambaarheid van een elektrisch voertuig en blusmethoden.
Ja. Voertuigbranden zijn mogelijk, net als bij conventionele voertuigen. Bij elektrische voertuigen is er ook het kleine restrisico op vertraagde brandontwikkeling. Dit geldt vooral bij beschadiging van de hoogspanningsbatterij, waarin elektrische en chemische energie wordt opgeslagen. De vaste en vloeibare chemicaliën binnenin kunnen ontvlammen. Van metaalbrand van het lithium is evenwel geen sprake.
Dat hangt af van het individuele geval. De brand van een elektrische auto kan worden beheerst door middel van geschikte blusmethoden van de brandweer.
Aangezien het blusproces altijd afhankelijk is van de situatie, moet dezelfde procedure gevolgd worden als bij een normale voertuigbrand. Het is belangrijk om de reddingsdatabladen in acht te nemen.
Nee. Een brand mag onmiddellijk met water geblust worden. De waterstraal veroorzaakt hooguit een lokale kortsluiting bij het eventueel open hoogspanningssysteem, maar er vloeit geen stroom in de bluswaterstraal. En aangezien lithium-ionbatterijen geen elementair lithium bevatten, vormt contact met water ook in dit opzicht geen probleem.
Bij elke brand komen giftige gassen en rook vrij. Houd daarom altijd een veilige afstand tot een brandend voertuig. Net zoals bij een conventionele voertuigbrand gebruikt ook de brandweer gepaste ademhalingsapparatuur.
De procedures voor het blussen van een elektrisch voertuig zijn dezelfde als voor een conventioneel voertuig.
Een brand vormt een vergelijkbaar risico bij een elektrische voertuig als bij een voertuig met een conventionele aandrijving. Behalve de batterij en de brandstof zijn alle in het voertuig gebruikte materialen bepalend voor het vrijkomen van rook en warmte. Daarom hoeft de aanpak van de brandweer in dit geval niet te verschillen van zijn normale aanpak. De algemene regel is: ondergrondse parkeergarages moeten altijd onmiddellijk worden geëvacueerd in geval van een brandend voertuig.
In sommige gevallen is de toegang tot parkeergarages met meerdere verdiepingen en ondergrondse parkeergarages verboden voor elektrische voertuigen. Uit ons veiligheidsonderzoek is echter niet gebleken dat een dergelijke beperking noodzakelijk is. Uiteindelijk beslist elke exploitant afzonderlijk.
Gezondheidsrisico's
In principe niet. Bij de planning van nieuwe voertuigen wordt immers al rekening gehouden met de elektromagnetische velden die tijdens het gebruik zullen worden opgewekt. Die worden zo ontworpen dat zelfs hinder voor bijzonder gevoelige personen, zoals dragers van medische implantaten, wordt beperkt.
Veiligheid bij storingen en ongevallen.
Het elektrische voertuig kan door een gespecialiseerd bedrijf worden weggesleept. Meer gedetailleerde instructies zijn te vinden in de handleiding. Bij het stallen na een brand moeten speciale veiligheidsmaatregelen in acht worden genomen.
Voor elektrische of hybride voertuigen met ongevalschade geldt het volgende: om redenen van brandbeveiliging moeten ze buiten worden gestald in een afgezette zone - met voldoende afstand tot andere voertuigen, gebouwen, ontvlambare voorwerpen en oppervlakken. Het stallen van een elektrisch of hybride voertuig met een beschadigd batterijsysteem in een gesloten hal wordt in geen geval aanbevolen.
Bovendien moeten constructeurspecifieke instructies, zoals het reddingsdatablad (download reddingsdatablad), in acht worden genomen. Als de hoogspanningscomponenten van elektrische of hybride voertuigen met ongevalschade direct aan de elementen worden blootgesteld, moeten ze worden afgedekt met een weerbestendig zeil en correct worden gemarkeerd. Dit is met name van belang voor voertuigleveringen buiten kantooruren.
Eektrische of hybride voertuigen met ongevalschade moeten veilig gestald worden volgens de plaatselijke quarantainevoorschriften tot het niet meer waarschijnlijk is dat ze opnieuw vuur zullen vatten. De duur en de verdere procedure - zoals het uitbouwen, repareren of bergen - is altijd afhankelijk van het geval en wordt bepaald door een hoogspanningsexpert.
Zoals bij elk ongeval moeten alle passagiers het voertuig onmiddellijk verlaten en zich naar een veilige plaats begeven. De gebruikelijke noodzakelijke veiligheids- en afzonderingsmaatregelen moeten worden genomen.
Na een ongeval kan een brand direct, vertraagd of soms zelfs dagen later ontstaan - vooral als de batterij tijdens het ongeval beschadigd is geraakt. Daarom moet de plaats van het ongeval altijd worden afgezet en moeten alle betrokken personen in veiligheid worden gebracht.
Hoewel dit hoogstonwaarschijnlijk is, kan het niet volledig worden uitgesloten, vooral niet bij zware ongevallen. Als het systeem een ongeval met airbagactivering detecteert, worden de hoogspanningsbatterij en het elektrische systeem van het voertuig automatisch losgekoppeld. Bovendien zijn de voertuigen uitgerust met verschillende beveiligingsmechanismen:
1. Het hele hoogspanningssysteem is uitgerust met aanraakbeveiliging.
2. Het hoogspanningssysteem is ook volledig geïsoleerd van het koetswerk van het voertuig - de zogenaamde galvanische of elektrische scheiding.
3. Het hoogspanningssysteem wordt bij ernstige ongevallen met airbagactivering onmiddellijk uitgeschakeld.
De exacte procedure wordt nog eens in detail beschreven in de respectievelijke reddingsdatabladen (download reddingsdatablad).
Alle ID.-modellen worden speciaal voorzien van een bodembeschermplaat.