Baanbrekende navigatie: het Augmented Reality head-updisplay
Onze ID.-modellen bieden een even intuïtieve als innovatieve navigatie door het verkeer. U heeft een wereldprimeur aan boord met het optionele Augmented Reality head-updisplay dat, rechtstreeks in het gezichtsveld van de bestuurder, de informatie met de realiteit laat versmelten.
Een technologie die het autorijden radicaal verandert.
Als bestuurder van een ID.-model heeft u uw navigatie, als u dat wenst, steeds voor ogen. Dankzij een technologie die virtuele elementen naadloos in de echte wereld integreert. Het Augmented Reality head-updisplay is een informatie-instrument dat de realiteit uitbreidt met teksten, afbeeldingen of driedimensionale animaties. Zo kunnen nuttige informatie en waarschuwingen binnen de grenzen van het systeem rechtstreeks in het gezichtsveld op de voorruit worden geprojecteerd. En de bestuurder kan onmiddellijk reageren.
Zo wordt de voorruit een scherm
De informatie wordt weergegeven op twee beeldniveaus: een voor statische aanwijzingen in 2D van de onmiddellijke omgeving en een voor dynamische aanwijzingen in 3D van de verdere omgeving. Hierbij toont het grote venster navigatieaanwijzingen of rijhulpsystemen met een virtuele afstand van zo’n 10 meter voor de auto. In plaats van een navigatiekaart ziet de bestuurder pijlen om af te slaan en doelen precies daar waar hij naartoe rijdt: op de rijweg.
Onder dit grote venster voor de verdere omgeving ligt het venster voor de onmiddellijke omgeving. Dit toont statusweergaven zoals snelheid en verkeersborden die een drietal meter voor de bestuurder lijken te zweven. Deze aanwijzingen behoeven geen onmiddellijke tussenkomst. Bijgevolg kan de bestuurder ook proactieve informatie in de gaten houden, zonder hierbij zijn blik van de weg af te wenden.
Complexe technologie eenvoudig uitgelegd.
Diep in het binnenste van het dashboard ligt het hart van het Augmented Reality head-updisplay: de Picture Generation Unit. Die genereert een bundel van stralen die van een LCD-scherm naar twee spiegelniveaus worden gestuurd. Daar worden de delen voor de onmiddellijke en verdere omgeving gescheiden en via een grote holle spiegel op de voorruit geprojecteerd.
Een van de twee rekeneenheden in het voertuig berekent de plaats van de symbolen. Zo ziet de bestuurder de informatie in de juiste verhouding tot de omgeving. De ruwe data hiervoor wordt geleverd door de voorste camera’s, radarsensoren en de navigatiekaart. Tot slot worden de AR-weergaven gestabiliseerd en aan de geometrie van de projectielenzen aangepast.