Klimaatbewust: rijden met groene stroom
De productie van elektrische auto’s is energie-intensief en bepaalt in eerste instantie de CO2-voetafdruk van deze auto’s. Maar ook de gebruiksfase van een e-auto heeft een grote invloed op de koolstofvoetafdruk. Hoe meer groene stroom e-auto's ‘tanken’, hoe beter hun koolstofvoetafdruk en hoe groener e-mobiliteit wordt. Daarom ondersteunt Volkswagen het consequente gebruik van groene stroom en draagt het merk bij tot de groei van hernieuwbare energie in Europa en dus tot de energietransitie.
Dit en meer over groene stroom voor elektrische auto's vindt u hier:
- Hoe groener de elektriciteitsmix voor het opladen van elektrische auto's, hoe lager hun koolstofvoetafdruk.
- Volkswagen is de eerste autofabrikant die rechtstreeks meewerkt aan de uitbreiding van hernieuwbare energie en die zo de energietransitie ondersteunt.
- De ID.-modellen worden momenteel door Volkswagen geleverd met een CO₂-neutrale balans.
Groene stroom brengt elektrische auto's op duurzame wijze in beweging
Tal van studies hebben uitgewezen dat de milieubalans van elektrische auto's over hun hele levensduur aanzienlijk beter is dan die van diesel- en benzinewagens. Vooral in de gebruiksfase presteren elektrische auto's natuurlijk aanzienlijk beter dan verbrandingsmotoren, omdat ze lokaal CO₂-vrij rijden. De productie van een zuiver elektrisch voertuig veroorzaakt momenteel echter nog steeds een hogere CO₂-uitstoot dan conventionele voertuigen – vooral bij de energie- en grondstofintensieve productie van de batterij, zoals lithium-ionbatterijen.
Groene stroom verbetert de CO₂-balans
Elektrische auto's compenseren deze zogeheten CO₂-rugzak echter vanaf het begin van hun levenscyclus, zodra ze beginnen te rijden. Dat geldt al wanneer ze worden opgeladen met de gemiddelde Europese elektriciteitsmix, maar wanneer er groene stroom wordt gebruikt, ziet de balans er uiteraard nog beter uit. Zo bieden elektrische voertuigen de mogelijkheid om hun CO₂-uitstoot in de gebruiksfase tot bijna nul te herleiden en hun voordeel ten opzichte van verbrandingsmotoren in termen van CO₂-balans nog verder uit te breiden.
Hoe groener de elektriciteit die wordt gebruikt om een elektrische auto op te laden, hoe groener de elektrische mobiliteit.
Zo heeft een ID.3 die uitsluitend op groene stroom loopt, volgens de door Volkswagen gepubliceerde levenscyclusanalyse al vanaf ongeveer 56.000 kilometer een betere CO₂-balans dan een vergelijkbare verbrandingsmotor. Met de conventionele Europese elektriciteitsmix, die nog steeds voor een deel met fossiele brandstoffen wordt opgewekt, ligt die waarde rond de 125.000 kilometer.
Volkswagen steunt de uitbreiding van het aanbod
Om bestuurders van elektrische auto's de mogelijkheid te bieden om hun wagen op te laden met groene stroom en bij te dragen tot de bescherming van het klimaat, moet die groene stroom echter ook in voldoende mate beschikbaar zijn. De vraag naar oplaadstroom voor ID.-modellen en andere elektrische voertuigen neemt immers toe. Op basis van een studie uitgevoerd in samenwerking met het Fraunhofer Institut gaat Volkswagen ervan uit dat in 2021 al 60% van de behoefte aan oplaadstroom door hernieuwbare energiebronnen werd gedekt. Voor de ID.-familie zal in Europa tot 2025 echter in totaal ongeveer zeven terawattuur (TWh) aan groene stroom nodig zijn.
Om die extra capaciteit van wind- en zonnecentrales veilig te stellen, werkt Volkswagen specifiek samen met de energiesector en bevordert de constructeur projecten waarbij evenveel extra CO₂-neutrale groene stroom wordt opgewekt en in de lokale netten wordt geïnjecteerd als de voertuigen van de ID.-familie nodig hebben voor hun werking bij klanten die nog niet zelf groen opladen.
Projecten voor zon en wind
Het eerste project van dit type is momenteel het grootste onafhankelijke, subsidievrije zonneproject van Duitsland in Tramm-Göthen in de deelstaat Mecklenburg: een fotovoltaïsche installatie met bijna 420.000 zonnepanelen op een oppervlakte van 2,48 miljoen vierkante meter, de grootte van ongeveer 350 voetbalvelden. De installatie heeft een totale jaarlijkse capaciteit van ongeveer 170 miljoen kilowattuur (kWh), wat de jaarlijkse energiebehoefte van 48.000 elektrische auto's dekt en jaarlijks ongeveer 105.100 ton CO₂ bespaart.
Volkswagen steunt het project als betrouwbare en langdurige grootafnemer van HKN-certificaten (Herkunftsnachweis of garantie van oorsprong) zodat er meer schone elektriciteit beschikbaar komt voor onder meer elektrische auto's. Dat komt doordat nieuwe, subsidievrije groene-stroomprojecten pas tot stand komen wanneer de verkoop is veiliggesteld. Naast Tramm-Göthen behoort ook een windmolenpark in Skellefteå in Noord-Zweden tot de eerste installaties. Tegen 2025 zullen in heel Europa nog zo'n twintig projecten volgen.
Het ‘groenestroommeer’
Maar hoe komt de duurzaam opgewekte stroom bij de consument? En krijgen consumenten die voor groene stroom hebben gekozen, ook echt klimaatneutrale energie? Om deze vraag te verduidelijken, wordt vaak het beeld van het zogenaamde energiemeer gebruikt of, in dit geval, het ‘groenestroommeer’. Dat illustreert hoe de elektriciteitsmix tot stand komt en hoe deze wordt verdeeld over diverse huishoudens of productielocaties.
Volgens deze analogie stroomt alle geproduceerde elektriciteit in een groot energiemeer, als ware het een meer dat door verschillende stromen en rivieren wordt gevoed. Aan de bron liggen de verschillende vormen van elektriciteitsproductie, zoals gas- of kolengestookte elektriciteitscentrales, of hernieuwbare energiebronnen, zoals fotovoltaïsche panelen of een windmolenpark. Hoe groter het aandeel van hernieuwbare energiebronnen, hoe ‘groener’ het energiemeer wordt.
Uit dat energiemeer komt de elektriciteit die de consumenten hebben besteld. Als ze bijvoorbeeld een groenestroomtarief hebben en dus groene stroom willen afnemen, moeten de elektriciteitsproducenten ervoor zorgen dat er voldoende groene stroom in het meer zit. Ook Volkswagens projecten rond zonne- en windenergie dragen hiertoe bij. De redenering: hoe meer duurzame energie er wordt gevraagd, hoe hoger het aandeel ervan in het energiemeer moet zijn. Dat stimuleert uiteindelijk de uitbreiding van ‘hernieuwbare energie’, de energietransitie en dus de klimaatbescherming wereldwijd. Door hernieuwbare energieprojecten in heel Europa te ondersteunen helpt Volkswagen de energiesector om het aandeel van hernieuwbare energie mee te laten groeien omdat de vraag naar elektriciteit door het elektrische wagenpark stijgt.
Op die manier helpen we bestuurders van elektrische auto's om bewust voor groene stroom te kiezen en zo een bijdrage te leveren aan een duurzamere en zo CO₂-neutraal mogelijke elektrische mobiliteit. Consequent opladen met 100% hernieuwbare elektriciteit is namelijk cruciaal voor een klimaatbewuste elektrische mobiliteit.
CO2-neutrale productie als doelstelling
Volkswagens holistische benadering van klimaatneutraliteit begint al voor de gebruiksfase. Zo legt Volkswagen zich bij zijn ID.-modellen toe op het vermijden en compenseren van momenteel onvermijdelijke CO₂-emissies en slaagt het merk erin zijn wagens te leveren met een neutrale koolstofvoetafdruk. Dat wordt onder meer mogelijk gemaakt doordat er zowel voor de productie van batterijcellen bij leveranciers als in de ID.-fabriek in Zwickau zelf groene stroom wordt gebruikt. Volkswagen compenseert de momenteel nog onvermijdelijke CO₂-emissies door te investeren in klimaatbeschermingsprojecten.
Want: Wij zetten ons in voor de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs, waarbij elektrische mobiliteit centraal staat in de transformatie naar CO₂-neutraliteit.
Volkswagen wil in 2050 volledig CO₂-neutraal zijn.
De elektrische auto wordt beschouwd als de beste technologie om efficiënt gebruik te maken van hernieuwbare energiebronnen en om de CO₂-uitstoot in het autoverkeer te verlagen zonder de individuele mobiliteit te beperken. Met de ‘Way to zero’ heeft Volkswagen een bijbehorend stappenplan voor klimaatneutrale mobiliteit gepresenteerd en doelstellingen gedefinieerd: we werken voortdurend aan het vermijden en verminderen van CO₂-uitstoot en dus aan een duurzame verbetering van onze klimaatvoetafdruk.