Van de geboorte tot de recyclage: de ecobalans van de ID.3.
In elke levensfase van een voertuig wordt CO2 uitgestoten. Hoeveel dat precies is, verraadt de ecobalans. Op weg naar een CO2-neutrale mobiliteit hebben we de productie van de ID.3 geoptimaliseerd met het oog op het beperken van de CO2.
Een autoleven en zijn impact op het milieu.
De uitdaging: om een CO2-geoptimaliseerde productie mogelijk te maken, moeten onze experts de uitstoot van CO2 uiterst precies berekenen. Ze worden hierin ondersteund door de ecobalans (Life Cycle Assessment). Met behulp van deze ISO-genormeerde methode analyseren ze onderdeel na onderdeel en komen ze te weten hoe een voertuig doorheen zijn hele levenscyclus het milieu beïnvloedt, van de grondstoffenverwerving over de productie, assemblage en gebruik van het voertuig tot de recyclage van het materiaal. Daarbij worden uiteenlopende impactcategorieën onderzocht. Eén daarvan is de uitstoot van CO2 en van een klein aandeel andere gassen, die naar zogeheten CO2-equivalenten wordt omgerekend. Ze zijn een maateenheid die de impact van alle broeikasgassen op het klimaat vergelijkbaar maakt.
Hoe we duurzaamheid meetbaar maken
Voor elke vervaardigingsstap van een onderdeel wordt de emissie ervan met speciale software op basis van gestandaardiseerde gemiddeldenwaarden berekend. Voor bijzonder energie-intensieve vervaardigingsstappen, zoals de productie van de batterij, maken we bij de ID.3 in plaats van de gemiddeldenwaarden gebruik van concrete data die elke leverancier aanlevert. Deze aanpak wordt ook specifieke ecobalans genoemd. Hij toont ons precies welk effect onze omgezette maatregelen hebben en dus hoe groot de hoeveelheid te compenseren CO2 daadwerkelijk is. De resultaten van de ecobalans worden door de TÜV Nord onafhankelijk gecontroleerd en gecertificeerd.
Wie met een ID.3 rijdt, staat overduidelijk verder.
Bij Volkswagen hebben we verklaard dat u de ID.3 met een CO2-neutrale balans zal ontvangen. Om u van bij het begin een betere CO2-balans te geven dan die van een vergelijkbare verbrandingsmotor, verlagen en vermijden we CO2 bij de productie allereerst met behulp van verschillende maatregelen. Deze zijn uiteengezet in het artikel ‘Gemeinsam für mehr Klimaschutz’ (Samen voor meer klimaatbescherming). Het gebruik van groene stroom, zowel bij de vervaardiging van de batterij als in de fabriek in Zwickau waar de ID.3 wordt gebouwd, behoort daartoe. Onvermijdbare CO2-uitstoot van de vervaardiging tot de overhandiging aan de klant, die op basis van de specifieke ecobalans wordt berekend, compenseren we ten slotte met gecertificeerde projecten voor de bescherming van het klimaat.
De vergelijking van de verschillende ecobalansen over de hele levenscyclus zal aantonen dat de ID.3 zelfs zonder de compensatie van de resterende CO2-uitstoot bij de productie nog altijd een CO2-voordeel heeft ten opzichte van een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor. En dit niet alleen bij het laden met groene stroom maar ook al bij het laden met de gewone Europese stroommix.
Elektrische mobiliteit biedt daarenboven de grootste kans om de CO2-uitstoot in de gebruiksfase tot quasi nul te herleiden en dit voordeel drastisch te vergroten: door doelgericht te laden met groene stroom. De bescherming van het klimaat ligt dus ook in uw handen!
Het potentieel van de toekomst.
De resultaten van de ecobalans van elektrische auto’s zijn slechts een momentopname. Ze beschikken nog over heel wat potentieel voor een verdere daling van de CO2-uitstoot over de hele levenscyclus. Enerzijds in de gebruiksfase door de toenemende uitbouw van hernieuwbare energie en anderzijds in het productieproces. Om die reden werken we nauw samen met onze leverancies, zodat we de resterende CO2-uitstoot door de inzet van groene stroom en gerecycleerd materiaal ook in de complexe toeleveringsketen steeds verder kunnen reduceren. De compensatie via gecertificeerde klimaatbeschermingsprojecten beschouwen derhalve als een onverwijlde maatregel en een stap op onze weg naar een uitstootvrije toekomst.