Doeltreffend, efficiënt, duurzaam: het remsysteem van de ID.3
In de ID.3 geniet u zorgeloos rijplezier op haast alle wegen. Daarvoor is onder andere zijn remsysteem voor verantwoordelijk, dat op de achteras een moderne trommelrem integreert.
De ID.3 wordt geconcipieerd op het modulaire platform voor elektrische aandrijving (MEB). Dit innovatieve voertuigplatform werd speciaal voor elektrische voertuigen ontwikkeld en zorgt ervoor dat de mogelijkheden van de elektrische technologie heel doeltreffend worden benut. Een voorbeeld daarvan is het remsysteem. Want anders dan bij een klassieke verbrandingsgmotor gebruikt de ID.3 om te vertragen naast de voor- en achterrem nog een component: de recuperatie.
Energieterugwinning spaart de remmen
Recuperatie zet de bewegingsenergie bij het remmen om in elektrische energie. Dat leidt tot een aanzienlijke stijging van het rijbereik. En gezien het merendeel van de remenergie niet wordt doorgegeven aan de remeenheden, is er ook minder remslijtage. De terugwinning van de energie laat ook de plaatsing van ultramoderne trommelremmen op de achteras mogelijk. Vooraan is de ID.3 evenwel uitgerust met klassieke schijfremmen.
Eerst de functie, dan de vorm: de trommelrem
De trommelrem dankt haar naam aan de gesloten cilindervorm die haar onderdelen goed beschermt tegen koude, natheid en roestaantasting. Bovendien is ze niet onderhevig aan resterend remkoppel wat haar energieverbruik minimaliseert. Maar de rem levert ook aan bijdrage aan het milieu. Door het gesloten systeem kan de remafbrokkeling niet naar buiten dringen wat de belasting fijnstof doeltreffend vermindert.
Drie componenten, vele voordelen
Energiebesparend en duurzaam draagt het remsysteem van de ID.3 ertoe bij dat het slechts om de twee jaar technisch moet worden gecontroleerd. Maar het belangrijkste: de innovatieve constructie van de rem maakt gevoelig remmen met een sterke vaartvermindering mogelijk en biedt een grote plus aan efficiëntie en mobiliteit.