Datacontrolemodel: van simulatie tot belevingsvoertuig
Om het koetswerk van de wagen te monteren voor de laatste correctie, werden op basis van het datacontrolemodel de zogenaamde designbelevingsvoertuigen gemaakt. Afdelingsverantwoordelijke Peter Krause vertelt waarom teamwerk hier heel belangrijk was.
Ureol, al van gehoord? Het op hout gelijkende materiaal wordt gebruikt tijdens het ontstaansproces van personenwagens om het koetswerk te monteren voor finale productbeslissingen. Een van de mensen achter het datacontrolemodel en het designbelevingsvoertuig van de ID.3 is afdelingsverantwoordelijke Peter Krause.
Wat hield u bij de ontwikkeling van de ID.-familie het meeste bezig?
Het tijdschema voor de ontwikkeling van de ID.3 was extreem kort. Onze opdracht bij dit project was om op basis van het digitale datacontrolemodel (DKM) een DKM uit ureol te maken en ook twee designbelevingsvoertuigen als teaser voor de verkoop. Voor de vervaardiging van het zogenaamde designbelevingsvoertuig waren intensieve afspraken met de vakafdelingen en teamrondes nodig. Wat mij het meest aanmoedigde en motiveerde, was het tot op het laatste moment updaten van het kleinste detail. Hierdoor kwamen we met het model op productieniveau. Zelfs nu nog motiveert deze fase me omdat we toen echt een geweldige teaminspanning hebben geleverd met design en verkoop samen.
Wat was het moment waarop u zag dat de elektrische mobiliteit voor iedereen op doorbreken staat?
Het is een maatschappelijk thema waarover de mensen vandaag hevig discussiëren. Het is aan ons om optisch en technisch aantrekkelijke en toch betaalbare auto’s te bouwen. En dat is ons met de ID.3 gelukt, en zal ons met de volgende voertuigen van de ID.-familie ook lukken.
Het is aan ons om optisch en technisch aantrekkelijke en toch betaalbare auto’s te bouwen.Afdelingsverantwoordelijke Peter KrauseSpeciale voertuigbouw, modelbouw en mechanische constructie
In detail: welke technologie vindt u bij de nieuwe ID.3 het boeiendst?
Weet u, als mijn kinderen in een auto stappen, verwachten ze totaal andere dingen dan ik. Ze vragen een grote connectiviteit, een gezellige, open en stille ruimte, grote displays en daarbij ook nog een hoge dagelijkse gebruiksvriendelijkheid. Deze ‘nieuwe’ verwachtingen in overeenstemming brengen met aloude structuren is een uitdaging voor ons allen geweest. Het vraagt innovatieve ideeën, denkprocessen en technologieën. En ik vind (mijn kinderen overigens ook) dat we hier een grote stap voorwaarts hebben gezet.
Over de hele projectduur beschouwd: wat was de grootste uitdaging waar u voor heeft gestaan?
In het bijzonder de wensen van de designers en tegelijk die van verkoop razendsnel omzetten en het model aan talrijke veranderingen aanpassen, zo lang tot het naar wens was van alle betrokken afdelingen. Dit was een absolute challenge totdat Klaus Bischoff ten slotte persoonlijk zijn finale goedkeuring gaf. Die dagen en weken hebben veel van ons gevergd. Het heeft ons als teams allemaal enorm geboeid Wie kan van zichzelf zeggen zo’n toonaangevende rol te hebben gespeeld in het nieuwe tijdperk van een wereldconcern?
Wat neemt u persoonlijk mee uit het project?
Wij als ploeg hebben bij dit project echt gevoeld dat we bij Volkswagen op elkaar kunnen rekenen. Door ons volop in te zetten hebben we dit model kunnen afleveren. We hebben kunnen terugvallen op een grote mentale kracht omdat we iets bijzonders wilde scheppen, of op zijn minst deel uitmaakten van een bijzondere evolutie. Bovendien was voor mijn team ‘goed’ niet meteen ‘goed’ genoeg. Niet alleen daarom ben ik zo trots op mijn ploeg.
Welke tastbare voordelen ontstaan er door de digitale simulatieoplossingen?
Ons werk wordt digitaal ondersteund, met andere woorden we bouwen deze modellen digitaal op. Onze laptops zijn verbonden met het model, zodat we de verzameling gegevens met de hardware kunnen vergelijken. We werken dus met de hand aan de wagen maar controleren bij elke update opnieuw de buitenhuid van het model. Bijgevolg kunnen we door de digitalisering in de modelbouw in zijn geheel niet alleen sneller werken maar ook processen in parallel voorstellen.