Crashtest: op alles voorbereid
Hoogste prioriteit bij de veiligheidsontwikkeling van de ID.3 voor het beschermen van de inzittenden. Hoe die door bijkomende features nog verder kon worden verbeterd en wat de nieuwe centrale airbag voor bestuurder en voorste passagier betekent, komt u te weten in deze episode.
De zogenaamde centrale airbag moet ervoor zorgen dat de hoofden van de voorste inzittenden niet tegen elkaar slaan. Stefan Hagen, verantwoordelijk voor zijwaartse aanrijdingen bij de ID.3, vertelt hoe hij werkt.
Wat was het moment waarop u zag dat de elektrische mobiliteit voor iedereen op doorbreken staat?
Bekijk de ID.3: nagenoeg alle vooroordelen tegenover elektrische mobiliteit zijn ermee ontzenuwd. Of het nu gaat om rijbereik, kosten, design, dagelijkse gebruiksvriendelijkheid, veiligheid of de constant aangroeiende laadinfrastructuur, met de ID.3 zijn we echt goed bezig.
Over de hele projectduur beschouwd: wat was de grootste uitdaging waar u voor heeft gestaan?
Naast de talrijke discussies over de bescherming van de HV-batterij bij ongevallen heeft de bescherming van de inzittenden bij de ID.3 ons erg beziggehouden. Hier moest het veiligheidsniveau door extra features nog verder worden verbeterd. Daarom hebben we bij ons, bij voertuigveiligheid, een nieuwe soort airbag ontwikkeld: de zogenaamde Center Airbag of centrale airbag die tussen beide voorste stoelen opengaat. Die moet verhinderen dat beide voorste inzittenden hard tegen elkaar slaan, bijvoorbeeld bij een aanrijding van opzij. De ontwikkeling was erg veeleisend omdat de te beschouwen belasting voor ons nieuw was en er tegelijk weinig tijd was om te ontwikkelen.
We hebben alles in het werk gesteld en hard gewerkt opdat de wagen de hoogste veiligheidsgraad biedt.Stefan HagenVoertuigveiligheid en algemene functie van het voertuig
I Zijwaartse aanrijdingen, statische tests
In detail: welke technologie vindt u bij de nieuwe ID.3 het boeiendst?
De ID.3 is net zo crashveilig als een conventioneel aangedreven auto. Kenmerkend voor de wagen zijn de robuuste structuren ter bescherming van de HV-batterij bij ongevallen. Dat maakt hem ongelooflijk stijf. Bij crashtests vertoont de wagen dan ook relatief geringe deformaties. We zetten hier natuurlijk ook de nieuwe centrale airbag in de kijker die al tot de standaardveiligheidsuitrusting van de ID.3 behoort.
Wat heeft u bij de ontwikkeling van de ID.-familie het meest gemotiveerd?
Ik heb het project van bij het begin tot nu als veiligheidsingenieur mogen begeleiden. We zijn nu bezig met het testen van het prototype. Bijzonder spannend was voor mij de eerste crash in september 2018. Na de zo lange theoretische ontwikkeling en planning was het grote moment aangebroken om het prototype voor het eerst in de realiteit te testen. Dat was ongelooflijk spannend en een echte opsteker.
Wat neemt u persoonlijk mee uit het project?
Drie jaar geleden had ik nooit gedacht dat we alles wat we tot nu hebben bereikt volgens dit ambitieuze plan voor elkaar zouden krijgen. De prestaties die alle teamleden hebben geleverd, zijn werkelijk indrukwekkend. De auto zal definitief zijn doel bereiken.
Welke tastbare voordelen ontstaan er door digitale simulatieoplossingen, of voorcalculaties, van een crash?
In de ontwikkeling konden wij beschikken over zeven prototypes die we hebben gebruikt voor de verschillende crashes (langs voor, van opzij en langs achter). Hierbij wordt snel duidelijk dat de voertuigstructuur zich niet laat ontwikkelen met hier en daar een crashtest. Simulatie speelt een grote rol. Zonder simulatie is het hoge ontwikkelingsniveau van een modern voertuig helemaal niet haalbaar. Voor de eerste crash zijn voertuigstructuur en beveiligingssystemen al zo intensief in de simulatie getest en geoptimaliseerd. Simulatie bespaart enorm veel tijd omdat zwakke punten vroegtijdig kunnen worden ontdekt en verholpen. Toch zijn werkelijke crashtests vandaag en in de toekomst voor de bescherming en vrijgave onontbeerlijk, zeker bij een dergelijke nieuwe soort wagen als de ID.3.