Als door de wind vormgegeven - het design van de ID.4
Designers laten zich graag inspireren door de natuur. Dat is ook zo voor de ID.4 en dit verbaast ons niet. De eerste volledig elektrische SUV van Volkswagen belast de natuur tenslotte ook minder1. Hoe knap design ook heel praktisch kan zijn, hoe het mensen over de hele wereld begeestert en hoe het zichzelf uiteindelijk terugbetaalt, vertelt Klaus Zyciora, hoofd design van de Volkswagen-groep.
1Stroomverbruik in kWh/100 km: 16,9 - 16,2 (gecombineerd); CO2-uitstoot in g/km: 0; efficiëntieklasse A+. Afbeelding toont speciale uitrusting. Afbeeldingen van de binnen- en buitenafwerking kunnen afwijken van de standaard uitrusting. Bijna productieklaar studiemodel met speciale uitrusting.
“De ID.-familie staat voor de start van een nieuwe mobiliteit. Dit weerspiegelt zich ook in het design: helder, aerodynamisch, puristisch”, aldus Zyciora. Dat ligt vooral aan de naadloos aerodynamische vormtaal van de ID.-familie die met de ID.4 voor het eerst in het SUV-segment wordt toegepast. Zachte, weke overgangen wisselen zich af met scherpe, opvallende kanten. De ID.4 laat een sterke indruk na met glooiend-organische vormen en hoge aerodynamische kwaliteiten. Een design dat door de wind lijkt vormgegeven.
Stel u een zandduin in de woestijn voor: zachte vormen vooraan en aan de flanken. Achteraan een scherpe afgrond. Dergelijke vormen komen terug bij de ID.4, goed te herkennen aan de wentelende randen en de ingetrokken achterkant.Klaus Zyciora
Perfect in vorm en functie
Een goed design is ook altijd functioneel: bij een elektrische wagen speelt de luchtweerstand een hoofdrol in het rijbereik. Vanaf ongeveer 50 km per uur krijgt hij de sterkste weerstand die hij de baas moet kunnen. Elke verbetering verhoogt de energie-efficiëntie en het rijbereik. Daarvoor is niet alleen de buitenkant verantwoordelijk. Ook het interieur levert zijn bijdrage. “De luchtstroom in het interieur bepaalt mee hoe efficiënt de opgeladen energie wordt gebruikt”, legt Zyciora uit. De ID.4 bereikt een voortreffelijke luchtweerstand van 0,28. Hierdoor bespaart u ‘aan het einde van de rit’ een hoop geld omdat u minder vaak moet opladen.
We streven naar een totaalpakket dat klopt voor alle klanten, zowel mannen als vrouwen, uit alle lagen. Net zoals we dit kennen van bij populaire smartphones.Klaus Zyciora
Design dat de hele wereld zal enthousiasmeren
De ID.4 wordt in Europa, China en later ook in de VS gebouwd en verkocht.
Maar hoe ontwerpt men een auto die overal in de smaak moet vallen? “Met ornamenten gaan we uiterst spaarzaam om. We laten vlakken graag vlakken zijn. We verminderen openingen waar we kunnen”, licht Zyciora toe. Het resultaat is een modern, tijdloos design dat veel mensen zal enthousiasmeren. “Ik ben ervan overtuigd dat de mensen auto’s zoals de ID.3 en ID.4 zeer snel zullen waarderen. Het ruime, luchtige interieur. Het nieuwe rijgevoel. En de rust tijdens de rit als je de vogels kunt horen tjilpen”, aldus Zyciora. Een alweer speelt de natuur bij de nieuwe ID.4 een belangrijke rol.