Zijaanzicht van de ID. Crozz met palmbomen op de achtergrond

Een mooie toekomst voor de boeg.

Designcheck bij de ID. Crozz.

Net als in een sciencefictionfilm: het prototype van de elektrische auto glijdt als het ware door de straten van Los Angeles. Bijna geluidloos. En toch hoor je er veel van, want de elektrische auto ID. Crozz is een echte blikvanger. De ontwerpers van deze wagen, Diana Zynda, Cihan Akcay en Vagarsh Saakyan, weten waarom.

Cihan Akcay
Cihan Akcay
  • werkt al zeven jaar voor Volkswagen in Wolfsburg
  • was lid van het ontwerpteam dat het exterieur van de ID. Crozz getekend heeft

Wat in Californië mensen weet te bekoren, wordt vaak wereldwijd een trend. En dat geldt in het bijzonder voor Los Angeles. Nergens rijden meer elektrische auto's dan hier. En nergens is innovatie zo diep verankerd in de levensstijl als in de straten van L.A. En nu komt ook Volkswagen hier met zijn nieuwe ID.-familie paraderen. Een familie die perfect bij jou en bij jouw leven past. Met als kleine telg de ID.3, een compacte kleine wagen, en verder de ID. Buzz, de VW-bus van de toekomst. En helemaal vooraan: de ID. Crozz, een elegante CUV1. Met deze familie wil Volkswagen vanaf 2020 jouw dagelijkse transport elektrisch maken. En om dat allemaal soepel te laten verlopen, zijn de ID.-modellen uitgerust met enkele zeer geavanceerde technologieën, zoals de innovatieve elektrische aandrijving en de zelfrijdende modus2. En ook het nieuwe ontwerp mag er best zijn. Waarom? Omdat het ontwerpteam van Volkswagen een concept heeft ontwikkeld waarbij vorm, functie en vrijheid verenigd worden. En omdat met deze modellen de toekomst vandaag al de baan op gaat. “Hier is een unieke ontwerptaal ontstaan, die zich duidelijk onderscheidt van standaardvoertuigen met verbrandingsmotor”, aldus Cihan Akcay, de exterieurontwerper van Volkswagen. “En met name deze nieuw voorgestelde ID.-modellen beschikken over een hele resem kenmerken die eigen zijn aan deze nieuwe ontwerptaal.”

“De ID. Crozz tilt het Volkswagen-design naar een hoger niveau.”

Twee politieagenten bekijken de ID. Crozz
Op de Golden Shore-parkeerplaats aan de voorste kustlijn van Long Beach trekt het innovatieve design van de ID. Crozz alle blikken naar zich toe, zelfs die van de ordediensten.
De ID. Crozz langs de voorkant

De mooiste vorm van vrijheid: het nieuwe ontwerp.

De drie ID.-voertuigen staan geparkeerd op de Golden Shore-parkeerplaats, een hotspot die gelegen is aan de voorste kustlijn van Long Beach. Voorbijgangers blijven staan en bewonderen de futuristisch ogende elektrische auto's. Maar waar komt die fascinatie vandaan? Wat onderscheidt het ontwerp van de ID. Crozz van andere trendy voertuigen? “De ID. Crozz tilt het Volkswagen-design naar een hoger niveau”, zegt Cihan Akcay. Het typische, solide lineaire design van Volkswagen-voertuigen wordt langs de zijkanten bij de ID. Crozz vervangen door een welvende lijn. Op die manier worden de wielen nog meer geaccentueerd. “Deze welvende lijn begint bij het achterste spatbord, loopt met een lage schouderlijn over de zijkant van de wagen en wordt dan vanaf het deurpaneel over het voorste spatbord weer voortgezet. Het zijn twee lijnen die op een kenmerkende wijze dezelfde beweging maken maar toch niet gelijklopen.” Deze kenmerken typeren echter niet alleen het zijaanzicht van de ID. Crozz. “Ook in bovenaanzicht zie je de driedimensionale welving. Ondanks zijn SUV3-constructie is de ID. Crozz bijzonder efficiënt op aerodynamisch vlak.”

Een nieuw gezicht: de vernieuwde lichtsignatuur. 

De lichtsignatuur van de ID. Crozz en de twee andere ID.-modellen is zo uniek dat je ze al van ver herkent. “Licht is iets wat emoties bij mensen teweegbrengt. Het lichtdesign wordt daarom alleen maar belangrijker. Het zorgt ervoor dat met name de ID. Crozz met kop en schouders uitsteekt boven de massa nieuwe voertuigen”, verklaart Cihan Akcay. De ledkoplampen zijn door een lichtstrook met elkaar verbonden. In het midden brandt het Volkswagen-logo, nog een nieuwigheid van de ID.-familie. "De ID. Crozz is bij daglicht al een eyecatcher, maar in het donker komen de details van het lichtontwerp pas echt tot hun recht. Als je de lampen aanzet, licht eerst het Volkswagen-logo op en vervolgens vanaf dat punt de lichtstrook. Deze horizontale lichtstrook loopt over de hele voorzijde van de wagen. En tot slot gaan de leds aan om de koplampcontouren te accentueren. Resultaat: de typische lichtlook van Volkswagen, een gezicht dat de bestuurder begroet en welkom heet.”

“Het licht in het interieur wisselt in de zelfrijdende modus2 van kleur. Zo krijg je in de wagen een soort van lichtanimatie.”

Vagarsh Saakyan
Vagarsh Saakyan
  • werkt al zeven jaar voor Volkswagen in Wolfsburg
  • was lid van het ontwerpteam dat het interieur van de ID. Crozz getekend heeft.
Kenmerken van de ID. Crozz
Diana Zynda
Diana Zynda
  • werkt al veertien jaar voor designteam van Volkswagen in Wolfsburg
  • is verantwoordelijk voor de afdeling Electric Vehicle Colours and Trim

Een statement op vier wielen: rood, de opvallende afwerking.

Een echt opvallend element aan de ID. Crozz is de rode metallic lak. “Rood staat symbool voor moed en valt op. De kleur belichaamt hoe trots wij zijn om onze eerste elektrische CUV te mogen voorstellen. Bovendien wilden wij komaf maken met het cliché dat futuristisch design altijd een supercool effect moet hebben. Met de materialen die we bij het ontwerp van de ID. Crozz hebben gebruikt, wilden we gezelligheid en warmte uitstralen”, zegt Diana Zynda, teamleader van de afdeling Electric Vehicle Colours and Trim. “Onze designers zijn constant op zoek naar nieuwe trends en materiaalconcepten. Bovendien werken wij zeer nauw samen met de researchafdeling van Volkswagen en de Future Labs (afdelingen die zich bezighouden met de toekomstvisies) en dat draagt uiteraard bij tot onze innovatieve kracht. Dankzij onze nauwe contacten weten wij zeer precies welke materiaaltrends er in opmars zijn, en deze implementeren wij bij onze nieuwe modellen. Nog een typisch kenmerk van de ID.-familie is de tweekleurigheid. “Bij de ID. Crozz doet het zwarte dak het silhouet van de wagen vlakker ogen. Het zilverkleurige dakframe en de C-stijl vormen een mooi contrast met de rest van de carrosserie. Een designelement dat aan alle ID.-modellen een unieke contour geeft”, aldus Cihan Akcay.

“Het gekozen materiaal straalt warmte en gezelligheid uit.”

 

De cockpit van de ID. Crozz met stuur en grijze met stiknaad afgewerkte stoelen
De ID. Crozz kan je intuïtief via het touchscreen of via gesproken commando's besturen. Knopjes zijn helemaal overbodig. De alcantara stoelen met hun bijzonder stiksel maken van het interieur bovendien een echte comfortzone.  
De voorkant van de ID. Crozz vanuit vogelperspectief

Overal thuis: 'slimme' materialen in het interieur.

De ID. Crozz heeft geen B-stijl. De deuren vooraan kunnen 90 graden open, de achterdeuren schuiven parallel langs het voertuig open. Zo heb je een volledige inkijk in het interieur van de wagen. “Zo kun je op verschillende manieren gemakkelijk in het voertuig stappen,” zegt Vagarsh Saakyan, interieurontwerper van de ID. Crozz. Het interieur hebben wij sober grijs gehouden: grijze decoratieve inleg, grijze stoffen. “Grijs is voor ons het nieuwe zwart”, verklaart Diana Zynda. “Dat is onze strategie bij de elektrische voertuigen en in het bijzonder bij de ID. Crozz.” Ook in het interieur herken je de ontwerpsignatuur van de ID. Crozz. Een voorbeeld zijn de rode siernaden: “De alcantara zetels hebben een heel bijzonder stiksel dat gezelligheid uitstraalt. Met het oog op de zelfrijdende wagens2 en het daaraan gekoppelde mobiliteitsconcept stelt Volkswagen nieuwe prioriteiten aan het interieur van zijn elektrische wagens. Ons materiaalspectrum is dankzij de 'slimme' materialen aanzienlijk vergroot,” zegt Diana Zynda.

Ruimte voor avontuur: het 'open space'-concept.

Less is more! De ontbrekende B-stijl geeft je in de ID. Crozz meer ruimte voor spontaniteit. “De ID. Crozz biedt door zijn 'open space'-concept een flexibele indeling en creëert zo aanzienlijk meer ruimte. Zo zijn de achterzetels bijvoorbeeld verstelbaar voor nog meer ruimte. De aanpasbare middenconsole kan naar voren en achteren worden verschoven. Op die manier krijg je volledig nieuwe indelingen”, licht Vagarsh Saakyan toe. “Het purisme zien we ook terug in de decoratieve inlegstukken. We hebben bewust geen houten en chromen elementen gebruikt.” Ook fysieke knoppen en schakelaars zijn achterwege gelaten. Met de touchfunctie bedien je de hoogglanzende schermen heel natuurlijk en intuïtief. “Als interieurontwerper moesten we echt compleet nieuwe wegen inslaan en uit onze comfortzone komen. Bij de ID. Crozz hebben wij elk element binnenin herwerkt en ons bij elke functie afgevraagd: is dit echt nodig of niet?”

 

Interieur van de ID. Crozz
Side View of the ID. Crozz

Met veiligheid meer rijplezier dankzij 'Interactive Light'.

Terwijl in Long Beach de avondschemering valt, wordt het interieur van de ID. Crozz langzaam verlicht. “De door het lichtdesignteam ontworpen lichtjaloezie in het dak is niet alleen bedoeld voor de verlichting. Naargelang je rijstijl - zelfrijdend2 of handbediend - verandert het interieurlicht van kleur en intensiteit, en zo krijg je een mooie lichtanimatie", legt Vagarsh Saakyan uit. Dat is ook bijzonder praktisch, want stel dat je in de zelfrijdende modus2 een boek wilt lezen, dan wordt vanzelf het licht gedimd.  Uiteraard zorgt het lichtconcept ook voor meer rijplezier: wanneer je met de ID. Crozz eens offroad of in de handbediende sportmodus rijdt, dan is het licht oranje. De ondersteunende functies, zoals navigatiehulpfuncties of waarschuwingen, maken het bijzonder handig op de weg. Zo ontstaat een zeer intuïtieve en emotionele communicatie tussen de auto en de bestuurder. “Wij noemen het 'Interactive Light'. Het is een feature die wij met de ID. Crozz hebben gelanceerd.” De ontwerpers hebben alle componenten van de ID. Crozz speciaal ontwikkeld met het oog op een maximale vrijheid. Diana Zynda vat het werk van het elektrische prototype als volgt samen: “Precies bij de ID. Crozz was dit een idee dat vanuit het team ontstaan en ontwikkeld is. Gezien de nieuwe vormtaal hebben we ook op conceptioneel vlak nieuwe wegen moeten inslaan. Alleen op die manier konden we de vorm en het materiaal met elkaar in harmonie brengen.” Ook Vagarsh Saakyan beschouwt de ID.-familie als een succesverhaal. En dan heeft ze het niet alleen over de werkwijzen en de innovatieve technologieën: "Volkswagen zet de mens en zijn nieuwe mobiliteitsbehoeften centraal. Wij geven nu het antwoord op wat mensen zich onder elektrische mobiliteit en zelfrijdende wagens2 voorstellen."

De ID.3, ID. Crozz en ID. Buzz paraderen door een straat in Los Angeles.
Het uitstapje van de ID.-familie door de straten van Los Angeles: de compacte kleine wagen ID.3 (links), de sportief-elegante SUV ID. Crozz (in het midden) en de ID. Buzz (rechts), het busje van de toekomst.