Topscore voor de ID.3: vijf sterren op de Euro NCAP-test
- Hoge tussenscores in alle testonderdelen
- Zowel volwassenen als kinderen worden in de ID.31 zeer goed beschermd
- Nieuwe standaard gemonteerde centrale airbag overtuigt tijdens crashtest
1ID.3 - Verbruik in kWh/100km (NEDC) 15,4-14,5 (gecombineerd verbruik), CO2-uitstoot in g/km: 0 ; efficiëntieklasse : A+
Droomstart met vijf sterren: bij de veiligheidstest van Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) heeft de ID.3 de hoogste score behaald. De testers gaven het eerste model op basis van de nieuwe modulaire elektrische architectuur (MEB) goede punten op alle criteria: voor de bescherming van volwassen inzittenden, kinderen en zwakke weggebruikers en ook voor de rijhulpsystemen.
Dit is een geweldig succes voor het hele ID.-team, een hoog veiligheidspeil van onze modellen is altijd belangrijk voor ons en daarom is er van bij het MEB-concept mee rekening gehouden. De ID.3 bewijst dat op indrukwekkende wijze met zijn 5 sterren.Frank WelschOntwikkelingsdirecteur voor het merk Volkswagen.
De scoreberekening voor de bescherming van volwassen inzittenden is gebaseerd op onder meer een frontale en zijdelingse impact en op whiplashtests. Op basis van deze crashtests samen met een beoordeling van de veiligheidsmaatregelen voor een snelle en veilige redding en bevrijding werd voor de ID.3 een beschermingsgraad van 87 procent toegekend voor de bestuurder en de passagiers. Voor kinderen werd zelfs een beschermingsgraad van 89 procent erkend.
Deze score is gebaseerd op drie belangrijke aspecten: naast de bescherming, die wordt verzorgd door kinderbevestigingssystemen bij frontale en zijdelingse impacts, werd ook ingezoomd op de mogelijkheden om kinderzitjes van diverse formaten te monteren en op de uitrusting die een model biedt om kinderen op een veilige manier te kunnen vervoeren.
Naast de bescherming van inzittenden van het voertuig test Euro NCAP ook hoe goed automatische noodremsystemen (AEB) bij een nakende aanrijding zwakke weggebruikers zoals voetgangers en fietsers kunnen beschermen. Verder hechten de onderzoekers ook waarde aan de andere standaard ingebouwde veiligheidssystemen. Positief is dat de ID.3 in alle uitrustingsniveaus standaard wordt geleverd met de rijstrookassistent Lane Assist en de noodremhulp Front Assist.
Voor het eerst bij Volkswagen is in de ID.3 een zogenaamde centrale airbag voor de voorste zitplaatsen ingebouwd. Die verhindert bij bijvoorbeeld een zijdelingse aanrijding dat de hoofden van de bestuurder en de passagier met elkaar in contact komen.
Als optie biedt Volkswagen nog meer ultramoderne rijhulpsystemen aan. Een daarvan is de afstandsregelaar ACC met anticiperende snelheidsherkenning. Travel Assist maakt ondersteund rijden bij tot 160 km/u mogelijk. Ook de fileassistent, de Blind Spot-sensor met uitparkeerassistent, Emergency Assist en Park Assist dragen bij tot veilig en ontspannen rijden.
Met zijn vijf sterren bouwt de ID.3 een vervolg aan het succesverhaal van Volkswagen bij Euro NCAP, want onlangs kregen ook de nieuwe Golf en de T-Cross de hoogste score toegekend. Het European New Car Assessment Programme (Europees programma voor de beoordeling van nieuwe auto’s) geldt sinds 1997 als een strenge maatstaf voor het veiligheidsniveau van nieuwe auto’s. Het biedt autokopers onmiddellijk informatie over de veiligheid van populaire nieuwe modellen.
De voorbije jaren werden de testprocedures en de eisen die worden gesteld aan de standaard rijhulpsystemen en aan de passieve veiligheid steeds meer scherpgesteld. Alle details zijn publiek toegankelijk onder www.euroncap.com.