De ID. R Pikes Peak

Hoger, sneller, stiller.

ID. R Pikes Peak. 

Wat kan die elektrische superracewagen van Volkswagen, die in de zomer van 2018 de legendarische klimkoers op de Pikes Peak gewonnen heeft, dan wel? Genoeg om de 4.302 meter hoge finish in een recordtijd te bereiken. En dat met de technologische snufjes die eigen zijn aan elektrische auto's en die ook de drijvende kracht achter de ID.-familie van Volkswagen zijn.

1.440 hoogtemeters, 156 krappe bochten en 19,99 kilometer in 7 minuten en 57,148 seconden. Na 31 jaar afwezigheid en een ontwikkelingsfase van acht maanden heeft Volkswagen het vermogen van het elektrische prototype ID. R Pikes Peak letterlijk ten top gedreven. En dan nog wel de top van de Rocky Mountains tijdens de Race To the Clouds, de beroemdste klimrace ter wereld. Deze motorsportklassieker in Colorado is echt legendarisch. Steeds wisselende weersomstandigheden, temperaturen tot onder nul graden en het lage zuurstofgehalte in de lucht maken van deze klimkoers een echte weerstandstest.


“Perfecte omstandigheden”, aldus dr. Frank Welsch. Hij is lid van het directiecomité van het merk Volkswagen en hoofd van de afdeling Technische ontwikkeling. Voor hem is de comeback als 'toppenbestormer' ook de weg naar de top op de markt van elektrische mobiliteit.

Het landschap van de Rocky Mountains
Romain Dumas met zijn bekers
Hij heeft motorsportgeschiedenis geschreven: de ervaren piloot Romain Dumas.

En ja hoor: terwijl de verbrandingsmotoren op deze hoogte beginnen te sputteren, trotseert de elektrische auto moeiteloos de ijle lucht. Hoogteziekte kan hier dus alleen de bestuurder treffen. En dat is Romain Dumas, een Fransman van 40 jaar oud. Toen Volkswagen in 1987 voor het laatst met een Golf deelnam aan de Pikes Peak, was Dumas nog een kleine jongen met één grote droom: het maken in de Formule 1. En autocoureur is hij ook effectief geworden: hij rijdt nu voor Porsche. Hij rijdt rally's, doet mee aan oldtimerwedstrijden en heeft ook al acht 24-uursraces op zijn naam staan. Zo won hij onder andere al in Le Mans, op de Nürburgring en in Spa-Francorchamps. In 2016 haalde hij zelfs de op twee na snelste tijd in de 102 jaar oude geschiedenis van de Pikes Peak. Toch dwingt deze berg ook nu nog respect bij hem af. “Rijden met elektromotoren is een grote uitdaging”, zegt hij. Als coureur moet je je volledige rijstijl aanpassen, want de auto reageert compleet anders. Maar dat is voor hem precies een extra prikkel: de kick en de extreme omstandigheden. Tot op de dag van vandaag heeft hij de klassieker al drie keer gewonnen. Bovendien zijn de bekers van de wedstrijd in Colorado nagenoeg de enige bekers die een plaatsje hebben bij hem thuis. De meeste andere bekers heeft hij weggegeven. Het historische record op de Pikes Peak zal voor altijd herinnerd worden. 

Het interieur van de ID. R Pikes Peak

Trouwens, over historisch gesproken: Pikes Peak is het op een na oudste race-evenement in Amerika. Toen de racewedstrijd voor het eerst georganiseerd werd in 1916, duurde ze drie dagen en mocht iedereen meedoen. Met iedereen bedoelen we iedereen die een rijwaardige auto of motor bezat. Dat zorgde deels voor curieuze winnaars met zelf in elkaar geknutselde voertuigen. Zo bijvoorbeeld in 1922, toen een gevaarte won dat uit aan elkaar geschroefde delen schrootafval bestond. Dat voertuig kun je vandaag nog bewonderen in het museum in Colorado Springs. In 1953 mochten er voor het eerst ook racewagens meedoen. De dochters van Volkswagen, Porsche en Audi, stonden de volgende jaren steeds opnieuw op de hoogste podiumplaats, tot Volkswagen dit jaar zelf deelnam om de eerste plaats te behalen. 56 auto's en 27 motoren namen er in 2018 deel, verspreid over zes klassen. De ID. R Pikes Peak reed in de categorie Unlimited. De enige voorwaarde in deze categorie was dat het voertuig vier wielen moest hebben. Dat klinkt avontuurlijk, niet? Dat is het ook, want verder is werkelijk alles van techniek en motoren toegestaan. De ideale omgeving dus om toekomstige technologieën, zoals de elektrische aandrijving, onder extreme omstandigheden te testen.

Toeschouwers langs het parcours

Zo'n weerstandstest in de motorsport vergt echt het uiterste: in tegenstelling tot bij conventionele racewagens gaat het hier niet om het maximumvermogen. Alles draait om het vinden van de perfecte balans, het ideale evenwicht tussen snelheid en handelbaarheid, prestaties en gewicht. Uiteraard blijft de auto ook snel: de 500 kW zijn goed voor 680 pk en drijven de snelheid in 2,25 seconden op van 0 tot 100 km/uur. En dat met een koppel van 650 Newtonmeter. Bijna 20 % van de benodigde energie wordt tijdens het rijden geproduceerd. Zelfs de remenergie kan deels in stroom worden omgezet en in de batterijen worden opgeslagen dankzij de lithium-ionenbuffer. De twee elektromotoren werken in dit geval als generatoren. 

Deze techniek zal ook bij de in serie geproduceerde auto's worden ingebouwd. “Wij hopen van daaruit impulsen te krijgen voor de ontwikkeling van toekomstige modellen", bevestigt Welsch. Al vanaf 2020 zal Volkswagen met de ID.-familie een compleet nieuwe reeks zuiver elektrisch aangedreven serievoertuigen op de markt brengen. Met zijn topprestatie heeft de ID. R Pikes Peak alvast een mooi statement gemaakt. De volgende berg roept.

Dit kan je ook interesseren:

Vooraanzicht van de ID. Vizzion

Voor op de toekomst: de ID. Vizzion

Volkswagen ID.R, elektrische racewagen, magazijn, elektrisch aangedreven racewagen

De ID.R: #challengeacceptID

e-Golf rijdt over een secundaire weg

De technologie van de toekomst onder de loep: elektromobiliteit op de proef gesteld

ID.3 1ST vanaf de voorzijde

De toekomst staat voor de deur: de ID.3

Het voertuigplatform MEB

Eén module. Veel modellen

ID. Vizzion schuin van voren met invallend licht

Onze vizie over elektrische mobiliteit: de ID. Vizzion

Dit kan je ook interesseren: