Wij geven enkele handige tips om uw banden lang te laten meegaan en verstrekken belangrijke informatie over minimale profieldiepte en bandenspanning.

Ook veiligheid, comfort en energieverbruik worden door uw banden beïnvloed

Ook veiligheid, comfort en energieverbruik worden door uw banden beïnvloed

EU-bandenlabel met informatie over de band en de leverancier alsook de identificatie van het bandentype, de maat en de klasse

Het EU-bandenlabel geeft u een overzicht van de eigenschappen van uw band

Het EU-bandenlabel is verplicht voor alle nieuwe banden. Ontdek hier hoe de energie-efficiëntieklasse het brandstofverbruik van uw auto kan beïnvloeden. We leggen ook uit wat de afgebeelde symbolen zeggen over de eigenschappen van uw band, bijvoorbeeld grip op nat wegdek of grip bij ijs en sneeuw.

  • Twee VW-velgen

    Velgmarkering

    Ontdek hier wat de afkortingen op uw velgen betekenen, bv. 7,0 J X 17, ET49, LK112/5.

  • Een VW-band met verschillende markeringen

    Bandenmarkering

    225 / 45 R 17 94 W – wat betekenen de letters en cijfers op een band? Op de zijkant van uw banden vindt u naast de naam van de fabrikant en het product andere belangrijke informatie over uw banden.

  • Een VW-winterband met M+S-markering en bergpictogram

    Markeringen op winterbanden

    U dient de bandenmarkering niet alleen bij aankoop van winterbanden in acht te nemen. Ook voor all-seasonbanden is dit belangrijk. Aangezien zij geklasseerd zijn als winterbanden, moeten dezelfde symbolen op de wang staan.

De lagen van uw band

Autobanden zijn complexe structuren die zwaar belast worden. Elke band bestaat uit een contactoppervlak en een substructuur.

  1. Loopvlak: voor goede grip op het wegdek en om water op te nemen en af te voeren
  2. Spoelbandage: maakt hoge snelheden mogelijk
  3. Gordellagen met staaldraden: optimaliseren de rijstabiliteit en rolweerstand
  4. Koordlaag: behoudt de vorm van de band, zelfs bij hoge inwendige druk
  5. Voering: maakt de band luchtdicht
  6. Zijwanden of wangen: beschermen de band tegen schade van opzij
  7. Hiel: bevordert de rijstabiliteit, de stuurprecisie en het comfort
  8. Stalen kern: houdt de band stevig op de velg
  9. Hielversterking: ondersteunt de rijstabiliteit en de stuurprecisie

Loopvlak

De minimale profieldiepte meten

In de grove profielgroeven van de banden vindt u een kleine indicator van 1,6 mm, die de verplichte minimale profieldiepte aangeeft. Door deze te vergelijken met uw banden, ziet u hoe versleten uw banden zijn. U kunt ook een muntstuk van 1 euro in de groeven houden. Het gouden randje is 4 mm breed en komt dus overeen met onze aanbevolen minimale profieldiepte voor winter- en all-seasonbanden. Voor zomerbanden bevelen we ten minste 3 mm aan. Deze tabel toont de minimale profieldiepte die in verschillende landen wordt aanbevolen.

Illustratie van hoe de profieldiepte wordt gemeten met een muntstuk van 1 euro
  • Een VW Touareg rijdt op een besneeuwde weg; er dwarrelt sneeuw op de auto

    Remafstand op een besneeuwd wegdek

    Hier ziet u de remafstand van een voertuig met winterbanden op een besneeuwde weg in vergelijking met die van een auto met zomerbanden. De juiste wielen en naleving van de aanbevolen profieldiepte zijn van cruciaal belang voor uw veiligheid.

  • Een Touareg op een natte weg met ontdooide sneeuw; besneeuwde bergen op de achtergrond

    Remafstand op een nat wegdek

    Hier ziet u de remafstand op een nat wegdek van een voertuig met winterbanden tegenover die van een voertuig met zomerbanden. U merkt het al: meer tractie betekent een kortere remafstand en minder risico op een ongeval.

Een servicemedewerker controleert de band van een VW

Tips voor uw banden

We hebben een lijstje gemaakt met handige tips om ervoor zorgen dat uw band lang meegaat.

Illustratie van banden

Bandenschade

Lees hier meer over de meest voorkomende types bandenschade.

atie van abnormale slijtage van een VW-band

Abnormale bandenslijtage

Ontdek hier voor welke mogelijke, afwijkende schadepatronen actie vereist is.

Bandenspanning

Geel VW-waarschuwingslampje: bandenspanning te laag of bandencontroledisplay defect
Waarschuwingslampje

Bandenspanning te laag of bandenspanningsindicator defect

Brandt het waarschuwingslampje? Dan is de bandenspanning in een van de wielen waarschijnlijk gedaald of is een van de banden structureel beschadigd geraakt. Ga langzamer rijden, vermijd bruuske stuur- en remmanoeuvres en controleer uw banden zo snel mogelijk. Alles is in orde, maar het lampje brandt nog steeds? Laat uw werkplaats het systeem controleren. Meer informatie over het waarschuwingslampje vindt u in de gebruikershandleiding.

Een witte VW T-Roc staat in een tuin met bloemen
Bandenspanningscontrole

Lager verbruik en meer rijcomfort

Een te lage bandenspanning leidt al snel tot bandenschade en is de oorzaak van vele ongelukken die resulteren in lichamelijk letsel. Sinds november 2014 rust Volkswagen alle nieuwe personenauto’s af fabriek uit met een bandenspanningscontrolesysteem.

FAQ’s over bandenspanning