ID. Assistance
Voor alle bijkomende informatie kunt u contact opnemen op het nummer 02/756.86.85.
Het garantieprogramma in detail. Download de brochure.
Om te kunnen genieten van het recht op ID. Assistance gedurende de 3 eerste jaren van het voertuig zonder kilometerbeperking, volstaat het dat uw Volkswagen ID. geregistreerd, onderhouden en hersteld wordt volgens de voorschriften van de constructeur door een erkende Volkswagen ID. verdeler.
Wij dringen sterk aan op de naleving van deze voorwaarden. Indien deze voorwaarden niet strikt worden nageleefd, zal ID. Assistance slechts kunnen tussenkomen, op uw verzoek, mits financiële bijdrage van uwentwege. Indien u geen recht meer zou hebben op bijstand, dan kunt u dit recht terugkrijgen door een 'Onderhoudsbeurt' te laten uitvoeren in het erkende Volkswagen ID.-netwerk.
ID. Assistance verbindt zich er toe tussenkomst te verlenen 24u/24, ook tijdens weekend- en feestdagen, dit binnen de beste termijn, rekening houdende met de lokale beschikbaarheid op het ogenblik van de aanvraag. ID. Assistance en/of Volkswagen Import (Afdeling van de N.V. D’Ieteren) kunnen in geen geval aansprakelijk gesteld worden voor het laattijdig, onvolledig of niet uitvoeren van hun diensten wanneer de normale uitvoering ervan belemmerd wordt door een geval van overmacht vastgelegd door rechtspraak, zoals stakingen, natuurrampen, verplichtingen opgelegd door de overheid, een officieel verbod, enz.
Let wel dat ID. Assistance slechts kan handelen binnen de grenzen van de door de lokale overheden gegeven toestemmingen, en dus niet verplicht is bijstand te verlenen bij een overtreding van de geldende wetgeving.
ID. Assistance zal in geen geval bijstand verlenen aan gewijzigde voertuigen, voertuigen die gebruikt worden voor competitiedoeleinden of die deelgenomen hebben aan races, snelheids- of behendigheidswedstrijden, aan de voorbereidende tests daarvan of aan enige andere competitie. Bovendien zal ID. Assistance geen bijstand verlenen indien uw voertuig zich buiten de openbare weg bevindt (offroad voorbeelden: onverharde weg, veld, bos, strand ...) behalve als het voertuig bij u thuis, op het werk... staat en zonder grote problemen toegankelijk is.
Nadat u zich kenbaar hebt gemaakt, moet u aan de operator van ID. Assistance de volgende elementen kunnen verstrekken:
- model van het voertuig,
- kentekenplaat,
- chassisnummer,
- datum van de eerste inverkeerstelling,
- datum en kilometerstand van de laatste Onderhoudsbeurt,
- huidige kilometerstand.
Bijzondere gevallen:
Autosnelwegen, gelijkgestelde wegen (expres-, rand- en ringwegen, enz.) en tunnels zijn, afhankelijk van het land, onderhevig aan een specifieke regelwetgeving met betrekking tot pechverhelping en slepen.
Indien zich op één van dergelijke verkeersassen een immobilisatie voordoet, zult u, afhankelijk van het land, contact moeten opnemen met de rijkswacht of de politie van het betreffende gebied, die dan het nodige zullen doen, of zult u gevolg moeten geven aan hun bevelen: in dit geval en enkel in dit zeer specifieke geval zal ID. Assistance niet gemachtigd zijn om bijstand te verlenen.
De factuur voor de pechverlening of het afslepen zal u echter wel worden terugbetaald door de dienst Volkswagen Customer Care (+ 32 (0)2 754 02 00 – customercare@volkswagen.be). De door ID. Assistance geleverde diensten zijn bijstandsprestaties (met uitzondering van een kostenovername van enige herstelkost) die uitsluitend worden geleverd in geval van immobilisatie van het voertuig of diefstal.
ID. Assistance zal bijstand verlenen in geval van immobilisatie van uw voertuig (technische panne, ongeval, vandalisme en self-inflicted1) of in geval van diefstal van uw Volkswagen ID.
De prestatie wordt in de volgende gevallen niet verzekerd :
- indien de immobilisatie van uw Volkswagen ID. resulteert uit geplande activiteiten (onderhoud, controle, herziening, vervanging van slijtageonderdelen),
- indien de mechanische defecten voortvloeien uit de niet-onmiddellijke uitvoering van werken die werden aanbevolen tijdens het vorige bezoek,
- indien de immobilisatie het gevolg is van brand die voortvloeit uit een externe gebeurtenis of een natuurramp zoals een overstroming,
- indien incidenten zich voordoen ten gevolge van het overmatig gebruik van het voertuig,
- indien de immobilisatie te wijten is aan een defect van een accessoire of eender welk onderdeel dat geplaatst werd buiten de fabrieken van de constructeur en/of het erkende Volkswagen ID.-netwerk,
- de bestuurder niet in bezit is van een geldig rijbewijs,
- de bestuurder is niet in staat om te rijden of als hij onder invloed is van alcohol, verdovende middelen of drugs (dit dient niet vastgesteld te worden door de politie),
- in het verleden heeft de begunstigde zich schuldig gemaakt aan misbruik of fraude.
1Met self-inflicted, bedoelen we alle problemen die niet onmiddellijk te wijten zijn aan een technisch probleem van het voertuig zoals een lekke band, verlies van de sleutel, gebroken sleutel, sleutel in het gesloten voertuig, lege batterij, marterschade, problemen met betrekking tot het opladen van de hoogspanningsbatterij, enz.
De pechverlener kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade, vertragingen, belemmeringen of het niet uitvoeren van de ID. Assistance als deze het gevolg zijn van een geval van overmacht (oorlog, burgeroorlog, revolutie, opstand, staking of dagvaarding door de overheid, kernramp, radioactiviteit, natuurverschijnselen, stroomuitval of telefoononderbreking).
De bijstandsprestaties die niet aangevraagd werden op het ogenblik van het voorval of die niet door (of in overeenstemming met) ID. Assistance werden georganiseerd, geven niet automatisch recht op een terugbetaling (met uitzondering van slepingen op de autosnelweg, gelijkgestelde wegen en in tunnels), of op de betaling van een overeenkomstige vergoeding. Als bewijs, zult u in alle gevallen, binnen de twee maanden, de originele vereffende facturen of een kopij hiervan moeten verstrekken. De kosten die u sowieso had moeten dragen, kunnen in geen geval ten laste gebracht worden van ID. Assistance (kosten voor het opladen van de batterij HT, tol, restaurant, hotel in geval van een reeds gepland verblijf, alsook – buiten de periode van de constructeursgarantie – de prijs van reserveonderdelen en van de arbeid om de pech te verhelpen).
Worden niet gedekt door ID. Assistance:
- Lifters
- Kosten voor telefonie en parking
- De kosten voor de diagnose indien men beslist de wagen niet te laten herstellen.
- Hulp via telefoon.
- Indien mogelijk, herstelling van uw wagen ter plaatse.
- Indien nodig, wordt uw wagen getakeld naar de officiële Volkswagen ID. verdeler van uw keuze. Wanneer u in het buitenland bent, wordt uw wagen getakeld naar de dichtstbijzijnde Volkswagen ID. verdeler.
In geval van een lege HV-batterij kunt u kiezen uit de volgende 3 opties:
- Slepen naar het dichtstbijzijnde laadstation.
- Slepen naar de dichtstbijzijnde Volkswagen ID. verdeler.
- Slepen naar het laadstation aan uw kantoor, uw thuisadres of verblijfplaats indien het probleem zich voordoet op een afstand van < 50 km.
- Een vervangwagen gedurende maximum 3 werkdagen (inclusief weekend en/of feestdagen indien deze binnen de 3 werkdagen vallen).
- De kosten voor taxi, openbaar vervoer of alternatieve mobiliteit (fiets, scooter, car sharing...) : ten belope van maximum € 150.
- Een verblijf in een hotel voor maximaal 3 nachten, inclusief ontbijt, voor alle inzittenden van het voertuig (max. 150 €/persoon/nacht) indien het probleem zich voordoet op een afstand > 100 KM van uw thuis.
- Voortzetting van de reis: de kosten van het vervoer per trein in 2de klasse (maximaal € 500 voor alle inzittenden van het voertuig) of per vliegtuig in economy class, op voorwaarde dat de reistijd per trein meer dan 6 uur bedraagt.
- Repatriëring van het herstelde voertuig na een immobilisatie in het buitenland.
- Repatriëring van het niet-herstelde voertuig naar de Volkswagen ID. dealer van Uw keuze in België indien de herstelling niet binnen 3 werkdagen kon worden
- uitgevoerd wegens een immobilisatie in het buitenland.
ID. Assistance is geldig in meer dan 30 Europese landen:
In geval van immobilisatie of diefstal worden al deze bijstandsdiensten verleend in België en in de volgende landen:
Duitsland, Oostenrijk, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Kroatië, Denemarken, Spanje (inclusief Canarische Eilanden), Estland, Finland, Frankrijk (inclusief Andorra en Monaco), Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië (San Marino en Vaticaanstad inbegrepen), Letland, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Montenegro, Noorwegen, Nederland, Polen, Portugal (inclusief Madeira en Azoren), Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Roemenië, Servië, Slowakije, Slovenië, Zweden, Zwitserland (inclusief Liechtenstein).
Voor alle incidenten of diensten die niet voorzien zijn, kan ID. Assistance u, mits betaling, hulp of advies bieden in het buitenland of pechverlening in België. Dit aan een voordeeltarief.