Stefan Langewellpott in een conferentiezaal.
Becoming ID.

Digitaal datacontrolemodel: interface tussen design en technologie

Het datacontrolemodel bemiddelt tussen design en constructie. Hoe spannend het is om designvragen bij de ontwikkeling van de nieuwe ID.3 met behulp van digitale simulaties in fracties van seconden te kunnen beantwoorden, ontdekt u hier.

Met behulp van een digitale datacontrolemodel (DDKM) worden de designontwerpen en de technische haalbaarheid in de uitvoering op elkaar afgestemd. Met deze optische simulatieoplossing kunnen actuele ontwikkelingen in fracties van seconden berekend en weergegeven worden. Dat bespaart tijd en ook kosten. Hoe spannend het was de interface te zijn tussen het design en de technologie van de nieuwe ID.3 en voor hem licht, schaduw en spiegelingen te berekenen en fysisch in 3D weer te geven, bespreken we in de zesde Becoming ID.-episode met Stefan Langewellpott, hoofd Strak en Visualisatie.

Wat heeft u bij de ontwikkeling van de ID.-familie het meest gemotiveerd?

Het momentum dat is ontstaan door het modulaire MEB-platform. In korte tijd hebben we een compleet nieuw voertuigconcept, een uniek platform en de eerste koetswerkvarianten (zogenaamde hoeden) ontwikkeld. Het hele team had het gevoel betrokken te zijn bij iets bijzonders.

Wat was het moment waarop u zag dat elektrische mobiliteit voor iedereen op doorbreken staat?

Toen ik voor de eerste keer een ID.3-prototype op de openbare weg bestuurde. Het voertuigconcept, zijn architectuur en het gevoel waren nieuw maar ze overtuigden meteen. Het rijden is anders dan wat we kennen, beter. Door zijn zwaar dieptepunt gedraagt de ID.3 zich bijna lichtvoetig en wendbaar omdat er altijd voldoende power voorhanden is, zonder daarbij aan comfort in te boeten. Met zijn tot 550 meter grote rijbereik vormen lange afstanden geen probleem. Het plaatsaanbod is royaal. Definitief geen concept van afstand doen van iets, maar de toekomst.

Volkswagen is tot grootse dingen in staat.Dat was zo met de Golf, en dat laat ook de ID.3 zien.
Stefan Langewellpott
Hoofd Strak en Visualisatie

In detail: welke technologie vindt u bij de nieuwe ID.3 het boeiendst?

Voor mij is dat heel duidelijk het totaalconcept. De traditionele voertuigbouw in de compacte klasse is sinds ongeveer 50 jaar bijna onveranderd, begonnen bij de Mini met de dwarsliggende motor voorin tot de Golf met vier deuren en grote kofferklep. Dit conceptuele optimum hebben we bij de ID.3 niet gewoon verder ontwikkeld, maar gerevolutioneerd. Het MEB-platform opent vandaag heel nieuwe vrijheidsgraden wat betreft package, plaatsaanbod en hiermee ook designvrijheid.

Over het hele project beschouwd: wat was de grootste uitdaging waar u voor heeft gestaan?

In het algemeen het op korte tijd in productie brengen van een compleet nieuw voertuigconcept, vanbinnen en vanbuiten, met een nieuwe vormtaal. Dat dan het design van het productiemodel zoveel mogelijk zou overeenkomen met de eerste ontwerpen, was de grootste challenge en maakt ons trots op de ID.3. Concreet hebben we in ons team design omgezet in maakbare technologie. We zijn om zo te zeggen bemiddelaars tussen de designers en de ingenieurs. Actuele designontwerpen en onderdelen kunnen we met behulp van het digitale ontwikkelingsproces in fracties van seconden berekenen en fotorealistisch weergeven, en bijgevolg meteen bespreken. Dat bespaart tijd en ook kosten.

Remaining time, --:--

Hoe moet men zich het eindproduct van een digitaal datacontrolemodel (DDKM) op gebied van het koetswerk voorstellen?

Het eindproduct van ons werk zijn gedetailleerd beschreven CAD-buitenhuidvlakken die de basis voor de overeenkomstige onderdelen voorstellen. De zogenaamde Class-A-vlakken worden fotorealistisch en in realtime gevisualiseerd. In de DDKM-keuring wordt dit digitale voertuigmodel aan de directie gepresenteerd. Er worden eventuele fouten of gewenste optimalisaties besproken en het voertuig wordt finaal gekeurd.

Wat neemt u persoonlijk mee uit het project?

We hebben ons in dit project helemaal kunnen laten gaan wat een fantastisch gevoel is. Met onze high-end visualisatie in realtime hebben we bij de ID.3 steeds een hoge constante designkwaliteit plus snelle beslissingszekerheid mogelijk gemaakt. Deze snelle processen hebben gezorgd voor een stabiel, en ook energie- en materiaalbesparend, verloop van het project. Zo levert DDKM dus een belangrijke bijdrage aan de ondernemingsstrategie en de actiegebieden digitalisering, duurzaamheid en elektrische mobiliteitscampagne. Voor mij is nog maar eens duidelijk: Volkswagen is tot grootse dingen in staat. Dat was zo met de Golf, en dat laat ook de ID.3 zien.

Peter Kraus infront of a car.

Digitaal datacontrolemodel: interface tussen design en techniek

Norman Tenneberg in Wolfsburg bij de technische ontwikkeling

Hoogspanningsaccu: maximale bescherming, minimaal gewicht

Ernst Glas in zijn kantoor

Crashsimulatie: veiligheid via een supercomputer