Marco Pavone op het werk.
Becoming ID.

Plasticinemodel: design in voltooiing

Het modulaire platform voor elektrische aandrijving legt de basis voor de ontwikkeling van een volledig nieuw design. Ervaar hoe de designers esthetiek, dynamiek en efficiëntie op elkaar afstemmen om de ID.3 zijn onmiskenbare karakter te geven.

Welke voordelen heeft het modulaire platform voor elektrische aandrijving voor de designontwikkeling van de ID.3? Op welke manier verschillen de zuiver elektrische voertuigen van de ID.-familie zich van de conventioneel aangedreven wagens? En hoe moeten elektrische wagens er eigenlijk uitzien? Deze vragen worden beantwoord door Marco Pavone, hoofd koetswerkdesign bij Volkswagen.

Wat heeft u bij de ontwikkeling van de ID.-familie het meest geraakt?

Het modulaire platform voor elektrische aandrijving heeft ons beslist geholpen een supercool design voor de ID.3 te ontwerpen. Daarnaast is hier een vuurwerk van creativiteit losgebarsten. We hebben veel gediscussieerd en aan elkaar onze ideeën gepresenteerd. Soms was dat heel intensief en controversieel. Maar doordat we elke kleine schroef, elk onderdeel en elke hoek opnieuw mochten ontwerpen en voor originaliteit zijn gegaan, zijn we erin geslaagd unieke proporties te creëren en wisten we een zeer helder en puristisch design op de vier grote wielen te plaatsen. Dat is de betovering van ons beroep: een idee nemen en het omzetten in werkelijkheid. Dat is wel heel cool.

Wat was het moment waarop u zag dat de elektrische mobiliteit voor iedereen op doorbreken staat?

Toen ik onze ID.3 voor het eerst in zijn geheel bij ons in het atelier kon bekijken! Hij heeft een sterk karakter, bijna sculpturaal met heel heldere en fijne lijnen. Ik ben er zeker van dat hij bij veel klanten en geïnteresseerden het eenduidige gevoel van ‘liefde op het eerste gezicht’ opwekt wanneer ze hem voor het eerst zien. Tenslotte is emotionaliteit, naast alle verstand en de discussie over groene mobiliteit, het allerbelangrijkste bij een auto die hoe dan ook het hart moet veroveren. Zeker in dergelijke tijden van ingrijpende veranderingen.

Tenslotte is emotionaliteit het allerbelangrijkste bij een auto die hoe dan ook het hart moet veroveren.
Marco Pavone
Hoofd koetswerkdesign

In detail: welke technologie vindt u bij de nieuwe ID.3 het boeiendst?

We ontwerpen nu van binnen naar buiten in plaats van buiten naar binnen zoals we tot nu hebben gedaan. We noemen deze architectuur die een bovengemiddeld ruim interieur toelaat ‘open space-architectuur’. Dit concept is boeiend omdat we het interieur zo ruim kunnen vormgeven zoals dat bij de conventioneel aangedreven voertuigen eigenlijk alleen een klasse hoger mogelijk is. Het is wel geen ‘voertuigtechnologie’ in de strikte zin maar wel een manier die toelaat om nieuwe methoden toe te passen voor een aanzienlijk verbeterde ruimte-invulling.

Over het hele project beschouwd: wat was de grootste uitdaging waar u voor heeft gestaan?

De grootste uitdaging bestond erin de ID.3 vanaf het eerste ogenblik herkenbaar te maken als een elektrische wagen en vanbinnen dit fantastische ruimtegevoel te creëren. We hebben echt een supercool resultaat: de wielen zijn duidelijk groter, de wielbasis is langer, de overhangen superkort, de proporties ogen mooi. Wat leidt tot enorme plaatsverhoudingen in het interieur. En we hebben een duidelijke optische differentiëring tegenover verbrandingsvoertuigen. Het is meteen duidelijk dat we te maken hebben met het nieuwe tijdperk van mobiliteit. Dit bereiken was moeilijk en een hele uitdaging, maar het hele designteam heeft verdomd goed samengewerkt.

Remaining time, --:--

Wat neemt u persoonlijk mee uit het project?

Al 20 jaar werk ik voor Volkswagen. Ik heb vele conventioneel aangedreven voertuigen mogen ontwerpen voor Azië, Noord-Amerika en Europa. Toch heb ik de voorheen niet de kans gehad om wezenlijk deel uit te maken van een volledig nieuw tijdperk en daarmee een deel te worden van de geschiedenis van Volkswagen. Daarom is het voor mij als autodesigner een eer om die tijd, ja die reis in de toekomst een karaktersterke en zelfbewuste vormtaal te geven. Dit gevoel, om het design zo vorm te kunnen geven zodat het vanaf de eerste date tussen de klant en de wagen zo klikt, is onbeschrijfelijk, en tegelijk uitdagend. En dat lukt niet als je slechts een adembenemende sculptuur aflevert. Het gaat om meer: om een visie, een idee achter het geheel. Dat was fantastisch om te doen en heeft ons allemaal doen evolueren.

Als u in de ID.3 stapt, het interieur tien seconden lang bekijkt en daarna de ogen sluit: welke twee elementen in het interieur karakteriseren het design van de ID.3? Dus, welke twee stijlelementen blijven voor altijd in uw hoofd hangen?

Een meesterprestatie zijn de twee grote beeldschermen in het interieur van de ID.3. Hoe ze uitgevoerd en gemodelleerd zijn is indrukwekkend. Want we laten de displays inclusief de touchbediening zweven. Een mijlpaal die je nooit meer vergeet. Probeer het uit! Tweede punt is het stuur: zijn extravagante design, optioneel in een licht materiaal, met aanraakgevoelige multifunctionele toetsen is niet alleen ergonomisch een highlight maar ook optisch een streling voor het oog.

Stefan Langewellpott in an conference room.

Digitaal datacontrolemodel: interface tussen design en techniek

Peter Kraus infront of a car.

Digitaal datacontrolemodel: interface tussen design en techniek

Norman Tenneberg in Wolfsburg bij de technische ontwikkeling

Hoogspanningsaccu: maximale bescherming, minimaal gewicht