Voertuigbouw: een prototype wordt geboren
De planning en de ontwikkeling van de ID.3 (productierijp studiemodel) zijn één zaak, het bouwen en testen een totaal andere. Welke uitdagingen Sven Köhler hierbij dagelijks trotseren moet en wat hem het meeste aan de ID.3 fascineert? Hier ontdekt u het.
De werkdag van een job waar geheimen op de agenda staan. Geheimen over de toekomst van de automobielconstructie. Sven Köhler krijgt als voertuiginrichter al vroeg te maken met de meest geheime voertuigen bij Volkswagen. Dat was ook zo enkele jaren geleden met de eerste prototypes van de ID.3 (productierijp studiemodel).
Wat hield u bij de ontwikkeling van de ID.-familie het meeste bezig?
Aan de basis vind ik het goed dat de ID.3 over achterwielaandrijving beschikt. Opnieuw! Dat is zoals bij de Kever, of bij een T3-bus. Toen waren er enkele voertuigen met achterwielaandrijving. Het rijgedrag nu van de ID.3 is net helemaal anders dan dat van de huidige modellen met voorwielaandrijving. Velen van ons zijn zich hier niet echt van bewust. Sommigen zijn verrast als ze voor het eerst met de ID.3 rijden. En ik vond het ongelooflijk geweldig toen de allereerste ooit gebouwde ID.3 in zijn productievorm, in het zwart toen, door onze productiehal reed. Dat was een grootse belevenis.
Wat was het moment waarop u zag dat elektrische mobiliteit voor iedereen op doorbreken staat?
Mijn vrouw rijdt al een jaar met een Passat GTE (brandstofverbruik, l/100 km: gecombineerd 1,6; stroomverbruik, kWh/100 km: gecombineerd 14,7; CO2-uitstoot, g/km: gecombineerd 36; efficiëntieklasse: A+), en ik heb in onze garage ook een wallbox geïnstalleerd.
En je vraagt je dan zelf af of een dergelijke wagen als ‘tweede wagen’ voor het gezin voldoet. Intussen ben ik tot het besluit gekomen dat het werkelijk een praktische en mooie wagen is, om de hele werkdag efficiënt en aangenaam mee door te brengen. We rijden hier bij ons plaatselijk de hele tijd zuiver elektrisch. Als ik niet werk let ik nog meer op stroomtankstations. En die zijn er steeds meer. Supermarkten bieden intussen oplaadmogelijkheden aan. In vele Duitse steden kun je kosteloos parkeren en de technologie gaat met rasse schreden vooruit.
Geweldig dat de ID.3 over achterwielaandrijving beschikt. Opnieuw, want dat was ook zo bij de Kever!Sven KöhlerVoertuiginrichter
n detail: welke technologie vindt u bij de nieuwe ID.3 het boeiendst?
Het samenspel van technologie en bediening bij de ID.3 vind ik voortreffelijk. Dat de ID.3 iemand herkent en vriendelijk begroet met zijn koplampen, als je naar hem toe loopt, dat de bedieningeenheid rond het multimediasysteem zo open is gebouwd en intuïtief reageert, en natuurlijk dat de ID.3 over achterwielaandrijving beschikt. Dat vind ik gewoon supersterk gedaan.
Over de hele projectduur beschouwd: wat was de grootste uitdaging waar u voor heeft gestaan?
De verknoping van software, e-machine en batterijenmanagement was een grote uitdaging. Ook om de wagen niet alleen vanbinnen maar ook met zijn omgeving te verbinden, is geen eenvoudige klus geweest. En dan waren er nog een paar horden te nemen. Zo vergde de aanpassing van de nieuwe koelvloeistof grote inspanningen. Het feit dat de batterij ook uiterst nauwkeurig wordt gekoeld of verwarmd - bijvoorbeeld als je op wintertesten gaat - was een andere uitdaging omdat we vaak nieuwe software toegestuurd kregen of omdat er nieuwe hardwarewijzigingen waren ontworpen. Maar al die zaken hebben we supergoed voor elkaar gekregen.
Wat neemt u persoonlijk mee uit het project?
Er is niets wat niet aan bod is gekomen. En je deed er goed aan een plan B te hebben, als plan A niet werkte. Dat wil zeggen: een oplossing is goed, maar soms volstaat die niet.