Reinhard de Vries in de Volkswagen-fabriek in Zwickau
Becoming ID.

Zwickau: een fabriek op stroom

Een fabriek ombouwen van 100 procent verbrandingsmotoren naar 100 procent e-mobiliteit? Met 14 nieuwe gebouwen en loodsverbouwingen en dit terwijl de fabrieksactiviteiten verder lopen en tegelijk medewerkers worden opgeleid? En dat alles in slechts twee jaar? Reinhard de Vries vertelt hoe dat mogelijk was.

De ID.3 (productierijp studiemodel) staat op de drempel van een nieuw tijdperk. Niet alleen omdat hij op een nieuw voertuigplatform is gebaseerd maar omdat de auto ook nieuwe ontwikkelingen en paradigmawissels introduceert. Reinhard de Vries, directeur technologie en logistiek bij Volkswagen Sachsen GmbH, vertelt over de uitdagingen en bijzondere momenten op de weg naar elektrische mobiliteit. Meneer de Vries, sinds kort rolt de ID.3 van de band in Zwickau.

Wat heeft u tijdens de voorbije maanden het meest getroffen?

Het is opmerkelijk hoe snel we onze fabriek in Zwickau transformeren. Op twee jaar tijd van 100 procent verbrandingsmotoren naar 100 procent elektrisch, en dat terwijl de productie van de Golf en Golf Variant doorloopt. Dat is voor ons allemaal een grote uitdaging, maar het hele team en alle betrokkenen hebben dit tot nog toe professioneel aangepakt. Vrijwel geen enkele steen blijft daarbij op de andere liggen.

Momenteel wordt er gewerkt aan 14 nieuwe gebouwen en loodsuitbreidingen. Parallel worden in de productiehallen de nieuwste automatiseringstechnieken en installaties opgebouwd. Naast de technische veranderingen hebben we tegelijk al het personeel opgeleid en hen geïnformeerd over de betekenis en de kansen van elektrische mobiliteit. Want alleen een geïnformeerd en overtuigd team bereikt zijn doelen.

Laat ons even inzoomen: welke technologie vindt u bij de nieuwe ID.3 het boeiendst?

Op vlak van technologie is de ID.3 is een symbool voor New Volkswagen. De wagen weet te bekoren door zijn modern vooruitstrevend design, in combinatie met de zuiver elektrische aandrijving en de nieuwste IT-architectuur. En hij is helemaal gebouwd op het nieuw ontwikkelde MEB-platform. Om die reden is de look van de wagen in z’n geheel voor mij het boeiendst. De ID.3 steelt alle blikken, om het even waar hij verschijnt.

Zwickau wordt met de ID.3 het vlaggenschip van elektrische mobiliteit in Europa.
Reinhard de Vries
Directeur technologie en logistiek bij Volkswagen Sachsen GmbH

Over de hele projectduur beschouwd: wat was de grootste uitdaging waar u voor heeft gestaan?

Een dergelijke ingrijpende verbouwing van de fabriek vereist een hoge mate van competentie van bij de voorbereiding. In Zwickau zullen tegen 2021 zes modellen van drie merken van de band rollen. Tot die tijd hebben we elke drie tot zes maanden een nieuwe productiestart en daartussen moeten we nog verscheidene voorbereidende fasen tot een goed einde brengen. De ID.3 is al gelanceerd, de ID.4 bevindt zich al in voorproductie. Ook de El Born van SEAT rolt daartussen in kleine aantallen van de band en de eerste Audi staat achteraan al te drummen. Nog meer gaat niet. Dit is voor de hele organisatie van de vestiging en de betrokken werkplaatsen in de centrale een heuse uitdaging.

Wat neemt u op persoonlijk vlak mee uit het project?

Het leven is spannend als je je aan iets nieuws waagt. Het is van cruciaal belang dat we allemaal onze krachten bundelen en out of the box denken. Ik heb ook bij ons gezien dat de geestdrift van de mensen de sleutel tot het succes van de onderneming is. Alles is mogelijk als elke medewerker en elke medewerkster geïnformeerd, gemotiveerd en geëngageerd dezelfde doelen nastreeft! Ik ben ervan overtuigd: uiteindelijk is het de moeite waard, voor de vestiging en vooral voor de medewerkers.

Remaining time, --:--