Dr. Silke Bagschik voor de ID.3.
Becoming ID.

Noorwegen: voortrekker in elektrische mobiliteit

Zes maanden winter en temperaturen tot -15°C. Toch telt Noorwegen de meeste elektrische voertuigen ter wereld. Wat we van dit land kunnen leren en welke doelen het voor 2025 heeft, tonen we u hier.

Enthousiasme voor elektrovoertuigen opwekken en duurzaam versterken. Dr. Silke Bagschik richt zich in het ID.-project op de interesses van klanten, de handel en ook medewerkers. Hoe dat lukt en waarom de ID.3 (productierijp studiemodel) zoals geen ander model staat voor New Volkswagen, vertelt ons de 45-jarige cheffin Verkoop en Marketing van de seriereeks e-Mobility in de 17e episode van Becoming ID.

Wat hield u bij de ontwikkeling van de ID.-familie het meeste bezig?

We nemen verantwoordelijkheid voor het klimaat en creëren voor en met de huidige en toekomstige generatie een betaalbaar en gebruiksvriendelijk voertuig dat lokaal uitstootvrij rijdt. En dat heel bewust in het compacte segment. Het segment dat Volkwagen met de Golf heeft uitgevonden en zoals geen andere constructeur heeft gevormd. Want e-mobiliteit moet uit haar niche komen. Het mag niet bij louter hoop blijven. Wij bewijzen dat een duurzamere vorm van mobiliteit voor iedereen mogelijk is en dat die ook heel wat plezier met zich meebrengt. Hier kunnen we onze grootsheid en al ons kunnen inzetten voor een goede en belangrijke zaak.

Wat was het moment waarop u zag dat de elektrische mobiliteit voor iedereen op doorbreken staat?

Vier jaar geleden hebben we e-mobiliteit echt groot en nieuw uitgedacht, als een platform met schaaleffecten en met als doel een prijs die vergelijkbaar is met die van de gewone auto’s vandaag. Toen het concept vanuit alle vakgebieden één geheel werd en toen duidelijk werd dat de ID.3 met zijn uitstraling en een aangename rijervaring voor de prijs van een Golf een grootse wagen werd, kreeg ik voor het eerst kippenvel en dacht: dit gaat aanslaan! Een leuke elektrische wagen voor miljoenen mensen en niet voor miljonairs. Zo echt Volkswagen, zoals het hoort.

De ID.3 geeft duurzaamheid een gezicht. Hij is New Volkswagen.
Silke Bagschik
Hoofd Verkoop en Marketing

In detail: welke technologie vindt u bij de nieuwe ID.3 het boeiendst?

De ID.3 biedt een fascinerende rijervaring. Zo voelt de toekomst aan! Van ‘punch’ bij het versnellen aan het verkeerslicht krijg ik nooit genoeg. Daarvan krijg je kriebels in je buik. En op langere trajecten werkt elektrisch rijden rustgevend. Je rijdt anders, stiller, constanter, efficiënter, en je komt meer ontspannen aan! Dat is de nieuwe luxe. Het is net dat wat New Volkswagen met zijn nieuwe sound- en lichtdesign ondersteunt. En het gaat verder: auto’s zullen zich steeds natuurlijker met ons leven vermengen. De ID.3 heeft een persoonlijkheid, ogen … een gezicht. Hij kijkt je kort vrolijk en energiek aan als je ‘s ochtends naar hem toestapt. En je kan natuurlijk ook met hem praten: hij antwoordt jou of je passagier via ID. Light.

Over de hele projectduur beschouwd: wat was de grootste uitdaging waar u voor heeft gestaan?

In de mensen hun hoofd zijn er grote barrières en vooroordelen. Vroeger waren elektrische auto’s ook duurder, het rijbereik onvoldoende en de laadinfrastructuur een avontuur. Een deel van mijn opdracht bestaat erin deze vooroordelen af te bouwen en zoveel mensen bewust maken van: Now you can! E-mobiliteit ligt nu ook voor jou binnen handbereik, probeer het uit!

Hiervoor zijn we al vroeg met de communicatie gestart want een omschakeling van het systeem heeft tijd nodig. We leggen constant verklaringen af en zitten in volle uitvoering van onze strategie. Onze partners moeten op ons kunnen rekenen. Met de communicatie op onze website www.volkswagen.de/id hebben we al heel wat verduidelijkt waarvan de hele elektrische mobiliteit mee profiteert. We bewandelen ook nieuwe wegen en hebben als constructeur via prebookings voor het eerst rechtstreeks contact met de klant. We staan veel dichter bij de klant en dat doet goed. We leren veel bij.

Remaining time, --:--

Wat neemt u persoonlijk mee uit het project?

Dit is een heel bijzondere tijd voor mij: de ID.3 is mijn baby en dat is ook mijn hele team. Velen van ons waren er in 2016 in Oslo ook al bij toen erg duidelijk werd: “Ze denken hier elektrisch. Het werkt met de juiste auto’s en randvoorwaarden.” Daarna ging het bij ons in Wolfsburg vooruit. We wouden het eerste op de balans CO2-neutrale elektrovoertuig voor iedereen creëren. Hoe meer we importeurs en handelaren betrokken, des te sterker werd de aantrekkingskracht. Voor mij is het overweldigend om te zien dat we op weg zijn naar een tijdperk van klimaatbewuste mobiliteit, van de productie tot aan het eindproduct.

Ik neem ook zeker mee hoe doeltreffend innerlijke overtuiging, het op zich nemen van verantwoordelijkheid en een management dat de vrije teugel laat, werkt. Dat is echt leuk.

De ID.3 en de Golf vallen in hetzelfde voertuigsegment. Ziet u daar een rivaliteit?

Nee. Het zijn twee avantgardisten in één segment. De Golf 8 en de ID.3 vullen elkaar optimaal aan. De Golf 8 is een benchmark in het compacte segment, de ID.3 zal mensen inspireren voor e-mobiliteit. Ik ben ervan overtuigd: met beide voertuigen bouwt Volkswagen verder aan zijn leidersrol in het compacte segment. Bovendien zullen verbrandingsmotoren en elektrische aandrijvingen steeds vaker naast elkaar bestaan. De omschakeling van het systeem gebeurt niet in één nacht. Nu start het tijdperk van de lokaal uitstootvrije elektromobiliteit.