Start van de verkoop: op weg naar de toekomst
Een groot moment voor Jürgen Stackmann, lid van de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor verkoop: de nieuwe ID.3 (productierijp studiemodel) viert zijn officiële première in het bijzijn van zijn toekomstige bestuurders. Welke doelen Volkswagen zich voor de komende jaren heeft gesteld, verneemt u hier.
De nieuwe ID.3 (productierijp studiemodel) is het eerste model van de volledig elektrische ID.-familie. Waarom e-auto’s nu voor veel mensen de juiste keuze zijn en welke rol de langetermijncommunicatiestrategie speelt, licht Jürgen Stackmann ons toe in een interview.
Wat heeft u bij de ontwikkeling van de ID.-familie het meest geraakt?
De ID.3 is voor ons merk een belangrijke mijlpaal. Met hem betreden we het nieuwe tijdperk van e-mobiliteit voor iedereen. We hebben koortsachtig aan deze auto gewerkt en zijn erg blij dat de ID.3 als eerste lid van onze lokaal uitstootvrije ID.-modelfamilie weldra op de wegen van deze wereld zal rondrijden. Met hem begint, na de Kever en de Golf, het derde grote hoofdstuk voor Volkswagen. Het bijzondere aan de ID.3 is dat hij het principe van de voor iedereen betaalbare auto perfect gestalte geeft. Met hem maken we elektromobiliteit voor alledaags gebruik geschikt en voor iedereen bereikbaar. Voor het hele team was het een moment van ontroering om de ID.3 op de IAA in Frankfurt aan de wereld voor te stellen.
Wat was het moment waarop u zag dat elektrische mobiliteit voor iedereen op doorbreken staat?
E-mobiliteit is voor Volkswagen in principe geen nieuw thema. Tenslotte hebben we de e-up! al in 2013 (e-up!: stroomverbruik in kWh/100 km: 12,9-12,7 (gecombineerd); CO2-uitstoot in g/km: 0; efficiëntieklasse: A+) geïntroduceerd als ons eerste volledig elektrische model. Tot nu toe waren er voornamelijk drie redenen waarom klanten niet voor een zuiver elektrisch voertuig kozen: prijs, rijbereik en een slecht uitgebouwde laadinfrastructuur.
De eerste twee punten hebben we met de ID.3 opgelost. Hij zal te bestellen zijn voor minder dan 30.000 euro, of voor de prijs van een vergelijkbare Golf. Na aftrek van de door de staat en door ons gedragen milieubonus binnenkort waarschijnlijk zelfs voor minder dan 24.000 euro. De rijbereiken bedragen tussen de 330 en 550 km. Ook aan de kant van de laadinfrastructuur gebeurt er heel wat.
Samen met andere fabrikanten stampen we met de joint venture IONITY tegen het einde van het jaar een netwerk van 400 snellaadstations in heel Europa uit de grond. Daarnaast zorgen we in onze eigen vestigingen en bij onze handelspartners voor de bouw van laadmogelijkheden en sluiten we partnerships af met supermarkten en meubelzaken bijvoorbeeld, zodat er overal zo snel mogelijk een toereikende infrastructuur voorhanden is. U ziet het: e-mobiliteit is voor iedereen niet langer een visie, maar ze is al realiteit.
We beginnen bij de ID.3 in de compacte klasse en implementeren de technologieën naar boven - en naar beneden.Jürgen StackmannLid van de Raad van Bestuur van het merk Volkswagen Personenwagens en verantwoordelijk voor verkoop, marketing en aftersales
In detail: welke technologie vindt u bij de nieuwe ID.3 het boeiendst?
De ID.3 brengt het beste van onze modellen samen: vanbuiten zo groot als een Golf, vanbinnen bijna zoals een Passat, een draaicirkel zoals een up!, accelereren zoals een GTI maar lokaal uitstootvrij. We beginnen met de ID.3 in het segment van de Golf die we zelf hebben ontwikkeld, en breiden daarna de ID.-modelfamilie stapsgewijs uit naar boven en beneden. Indrukwekkend daarbij is de veelheid aan uitgesproken nuttige en ondersteunende technologieën in deze auto’s. Enkele daarvan, bv. het nieuwe AR-head-updisplay zal zelfs eerst alleen te vinden zijn in de ID.-familie. Geweldig is ook de interactie met de wagen via spraak en het Smart Light in de cockpit. Dit doet een beetje denken aan K.I.T.T., de auto uit ‘Knight Rider’ in de jaren 80.
Over de hele projectduur beschouwd: wat was de grootste uitdaging waar u voor heeft gestaan?
Voor ons was van bij het begin duidelijk dat de ID.3 niet zomaar een nieuw model van een van onze merken zou worden, maar dat we met hem het hele systeem zouden omgooien. Om die reden hebben we al vroeg de markten en de handel betrokken bij de ontwikkeling, want zo’n belangrijke transformatie van het merk moet door iedereen mee gedragen worden. Ook de communicatie naar de klanten toe zijn we aanzienlijk vroeger gestart dan we gewoonlijk doen, om zoveel mogelijk te overtuigen: Now you can. Daarvoor hebben we een uitvoerige strategie ontwikkeld waarin ook ons New Brand Design en de samenwerking met DFB en UEFA een belangrijke rol spelen. We brengen hiermee een nieuwe attitude van ons merk tot uiting en tonen ons frisser en sympathieker dan ooit, met een heel nieuwe beeldspraak en een nieuw logo.
Wat neemt u op persoonlijk vlak mee uit het project?
Aan het begin van het project hebben we ons heel ambitieuze doelen gesteld. We willen wereldwijd de marktleider in e-mobiliteit worden. Dat heeft ons voor enorme en veelsoortige uitdagingen gezet. Zowel aan de technische kant als die van de distributie. Op veel vlakken begeven we ons op voor het merk onbekend terrein. Je stelt je dan soms ook de vraag of je alles zoals gepland voor elkaar krijgt. En hier kwam de kwaliteit van ons team naar boven. Voor iedereen was het duidelijk: het moet lukken. We krijgen geen tweede kans. Dat heeft een grote kracht vrijgemaakt en vele collega’s groeien flink boven zich uit. Er zijn nieuwe creatieve benaderingen van dingen, in veel gevallen wordt ingeburgerd gedrag overboord gegooid en wordt het merk letterlijk opgeladen met nieuwe energie. Dat is een fantastische ervaring waarvoor ik mijn hele team van harte bedank.
Is de ID.3 eerder iets voor uw twee dochters of voor uw twee zonen?
Het bijzondere aan de ID.3 is zijn individualiteit: frisse kleuren, geweldige tweekleurige opties, sportieve of meer lifstyle georiënteerde looks, coole velgendesigns en veel andere mogelijkheden om de ID.3 helemaal naar je eigen persoonlijke smaak te configureren. Dit spreekt al mijn kinderen evenveel aan, net zozeer als de duurzaamheid van de wagen. Maar ik kan me goed voorstellen dat hun configuraties wel behoorlijk van elkaar zullen verschillen.