Klaus Bischoff met designs voor Volkswagen
Becoming ID.

Eerste ontwerpideeën: de volelektrische ID.-familie

Het radicaal nieuwe design staat tegelijk symbool voor de nieuwe vrijheden die elektrische mobiliteit biedt.

Hij maakte met de ID.3 uit visie werkelijkheid: Klaus Bischoff, hoofddesigner van Volkswagen. Waarom voor de elektrische mobiliteit een aparte productfamilie werd gecreëerd en wat de speciale vereisten voor een elektrische auto zijn, vertelt ons de 57-jarige in de interviewreeks ‘Becoming ID.’

Waarom werd voor de elektrische mobiliteit een aparte productfamilie, de ID.-familie, gecreëerd?

Voor ons was het van bij het begin duidelijk dat we een eigen, compromisloos platform voor elektrische mobiliteit nodig hadden om aan onze eisen qua rijbereik, kwaliteit maar ook qua prijs te kunnen voldoen. Bij een elektrisch voertuig is de lay-out helemaal anders. Het grote onderdeel is niet meer de motor maar de batterij die het best tussen de assen in de voertuigvloer wordt gepositioneerd en zo voor een zeer laag zwaartepunt zorgt. De ID.-familie wordt met behulp van het MEB-platform elektrisch compromisloos gebouwd.

Bij deze aanpak begint elektrische mobiliteit echt leuk te worden omdat er hierdoor voordelen ontstaan die we bij een gemeenschappelijk platform voor elektrische en verbrandingsmotoren niet hebben. En die richting wilden we steeds uit: een emotionele mobiliteit creëren die zich niet beperkt tot rationele argumenten. Elektrische mobiliteit mag ons geen beperkingen opleggen, we moeten er plezier aan beleven. Alleen zo overtuigen we de mensen.

De ID.3 is voor Volkswagen een mijlpaal zoals de Kever of de eerste Golf dat ook waren. Hoe begin je aan het ontwerp van zo’n belangrijk model?

Een dergelijke technische ommezwaai hebben we in de geschiedenis van Volkswagen nog niet meegemaakt. De beslissing om zo’n project als de ID.-familie te starten was een enorme stimulans. We wilden tonen wat we samen kunnen bereiken. Een elektrische auto stelt aan de basis andere eisen aan het design. De luchttoevoer speelt nauwelijks een rol. De aerodynamica daarentegen is voor het rijbereik functioneel gezien essentieel. Deze functionaliteit hebben we verpakt in een naadloos vloeiende vormentaal.

Bij belangrijke modellen gaat het natuurlijk vooral om emotionaliteit. De ID.-familie verwijst met haar gezicht zonder radiatorrooster en achterwielaandrijving naar onze roots die de Kever en de Bulli met motor achterin hebben gelegd, en ze kijkt glimlachend naar de toekomst.

Als er een perfect product bestaat, dan komt de Golf aardig in de buurt.Dat wilden we ook met de volelektrische ID.-familie bereiken.
Klaus Bischoff
Hoofddesigner van Volkswagen en lid van de raad van bestuur

Was er een benchmark voor de ID.3, een standaard, die u nastreefde?

We wilden elektrische mobiliteit op onze manier creëren, de Volkswagen Way. Ten tijde van de conceptie van de ID.-familie waren er al een paar elektrische wagens, ook de e-Golf. Maar voor ons was het duidelijk dat er met een apart elektrisch mobiliteitsplatform nog veel meer mogelijk is. De conventionele Golf is daarom ook zo succesvol, omdat hij voor de 100% geoptimaliseerd is. Als er een perfect product bestaat, dan komt de Golf aardig in de buurt. Elektrisch wilden we dat ook met de ID. bereiken.

Wat had u bij de start van het ID.3-project niet verwacht?

Hoe indrukwekkend elektrische mobiliteit in dit segment kan zijn. Het lage zwaartepunt en het instante koppel zorgen voor een ongelooflijk rijgevoel. Vanaf de eerste rit heb ik niets gemist. Integendeel: in combinatie met onze situatieafhankelijke gebruikersinterface en connectiviteit creëren we een mobiliteitservaring die nog niet bestond in de compacte klasse. Een reuzensprong voorwaarts.

Remaining time, --:--

De ID.3 is nu productierealiteit. De ID.-familie bijna volledig. Hoe gaat het verder?

De ID.3 is nog maar het begin. We willen dat de ganse ID.-familie in productie gaat. En uiteraard werken we ook al aan de toekomst na de toekomst.

Marco Könnemann bij de ontwikkeling van concepten

Conceptontwikkeling: van e-Golf1 tot Modular Electric Drive-platform

Bernd Dörrige at work.

Platformmodel: het modulaire platform voor elektrische aandrijving

Dr. Gerrit Schmidt gives a speech.

Ergonomiepakket: meer ruimte voor ideeën