Conceptontwikkeling: van de e-Golf1 naar het modulaire bouwsysteem voor elektrische aandrijving
Een team van experts heeft met de nieuwe ID.3 een elektrische wagen ontwikkeld die een nieuw tijdperk van duurzame mobiliteit inluidt. Hier ziet u hoe veeleisend en vooruitstrevend hun werk is.
Becoming ID.: Over alle vakgebieden heen heeft een ontwikkelingsteam met uiteenlopende competenties de afgelopen jaren een wagen gecreëerd die de milieuvriendelijke mobiliteit een nieuw tijdperk moet binnenleiden, de ID.3. Hoe boeiend, veeleisend en toonaangevend hun werk is, toont een wekelijkse interviewreeks over de ‘koppen achter de schermen’. Marco Könnemann, conceptvoorontwikkeling van het MEB-platform, beschrijft zijn succesmomenten en legt uit waarom een elektrische wagen voor hem nu aan de orde is.
Wat heeft u bij de ontwikkeling van de ID.-familie het meest geraakt?
Dat wij als team door dit project echt naar elkaar toe gegroeid zijn want de ID.-familie is geen doorontwikkeling maar een volledig nieuwe ontwikkeling. De eerste lijnen bij ons in de conceptontwikkeling zagen het licht op een wit blad papier. Zien hoe vanuit onze eerste ideeën zo een vooruitstrevend voertuig is geboren, vind ik het spannendst.
Wat was het punt waarop u zag dat elektrische mobiliteit voor iedereen op doorbreken staat?
Toen in de loop van de ontwikkeling een rijbereik van meer dan 500 km met de grote batterij (77 kWh) een constante werd. Dat is echt al een fantastisch resultaat want met de ID.3 kan ik nu probleemlos en comfortabel grote afstanden afleggen. Als nu nog de laadinfrastructuur volgt, dan zullen de mensen snel vertrouwen krijgen in elektrische mobiliteit.
Zien hoe uit onze eerste ideeën zo een vooruitstrevend voertuig is geboren, vind ik het spannendst.Marco KönnemannConceptvoorontwikkeling MEB-platform
In detail: Welke technologie vindt u bij de nieuwe ID.3 het boeiendst?
Voor mij is de power van de elektrische aandrijving echt heel bijzonder. Door het volledige koppel vanaf het begin is de quasi bliksemstart als je gas geeft een waar plezier. Over het hele project beschouwd.
welke was de grootste uitdaging waar u voor heeft gestaan?
Aanvankelijk hebben we de wagens van het concern onder de loep genomen waarbij we specifiek naar de e-Golf hebben gekeken. Wat voor een platform heeft hij? Hoe ziet zijn batterij eruit? Het was snel duidelijk voor ons: we hadden een nieuwe basis nodig om goedkoper te produceren en schaalbare batterijen te kunnen aanbieden. Vanaf dat punt was de zo compact mogelijke integratie van de hoogvoltagebatterij in de vloer van de wagen de grootste challenge. Het resultaat is een grote batterij in de vorm van een stuk chocolade, die ideaal in de voertuigvloer is ingebouwd.
Wat neemt u persoonlijk mee uit het project?
Ook voor mij is de tijd rijp voor een elektrische wagen. Met in totaal 90 km woon-werkverkeer per dag stond ik tot dan sceptisch tegenover elektrische mobiliteit. In het algemeen ben ik enthousiast over het dynamische rijkarakter van zuiver elektrische voertuigen.
Trefwoord MEB: Wat zijn de technische bijzonderheden die het modulaire bouwsysteem wereldwijd uniek maken?
Achter de MEB-architectuur zit onze modulaire platformstrategie die veel verschillende modellen en carrosserievormen ook voor de merken van ons concern mogelijk maken. Dat wil zeggen: onze klanten profiteren van een veelheid aan nieuwe en betaalbare elektrische wagens.