Bernd Dörrige aan het werk.
Becoming ID.

Platformmodel: het modulaire platform voor elektrische aandrijving

Het modulaire platform voor elektrische aandrijving (MEB) bestond al lang voor de marktintroductie, namelijk in de voorontwikkelingsfase. Waarom het de droom is van elke ontwikkelaar om een geheel nieuw platform te creëren, leest u in deze episode.

Paradigmaverschuiving, begin van een nieuw tijdperk, heruitvinding van het merk: Voor al deze dingen staat het modulaire platform voor elektrische aandrijving (MEB) van Volkswagen. De conceptuele oorsprong van het MEB gaat lang terug tot voor de marktintroductie: in de voorontwikkelingsfase. Waarom het de droom is van elke ontwikkelaar om een geheel nieuw platform te creëren, vertelt ons Bernd Dörrige, hoofd platform voorontwikkeling, in de derde episode.

Wat heeft u bij de ontwikkeling van de ID.-familie het meest geraakt?

Werken aan de nieuwe ID.3 , de eerste Volkswagen op basis van het modulaire platform voor elektrische aandrijving, was voor een platformontwikkelaar zoals ik echt spectaculair. Zo’n grote opdracht wil elke ontwikkelaar in zijn professionele loopbaan hebben. Met de ID.-familie een nieuwe generatie voertuigen in het leven roepen, betekende voor iedereen bij Volkswagen een paradigmaverschuiving, vergelijkbaar met de verschuiving van de Kever naar de Golf.

Wat was het punt waarop u zag dat elektrische mobiliteit voor iedereen op doorbreken staat?

De CO2-grenswaarden voor personenwagens die voor het jaar 2030 zijn vastgelegd eisen een zo snel mogelijke en wijd verspreide ontwikkeling van de elektrische mobiliteit. Want anders kunnen we de klimaatdoelen in de EU niet halen. De ID.3 die is uitgerust met de nieuwste technologie, is onze bijdrage aan de weg naar een klimaatneutrale maatschappij. Belangrijk daarbij: het gaat niet ten koste van de emotionaliteit en het plezier van het rijden met auto’s. Individuele en betaalbare mobiliteit is en blijft de essentie van onze voertuigen. Dat is ook zo voor de ID.3 en zijn volgende platformbroers. Met de ID.3 hebben we bewezen dat het samen met de mensen bij Volkswagen mogelijk is op zeer korte tijd een nieuw tijdperk in te luiden.

Met de ID.3 hebben we bewezen dat het samen met de mensen bij Volkswagen mogelijk is op zeer korte tijd een nieuw tijdperk in te luiden.
Bernd Dörrige
Hoofd platform voorontwikkeling

In detail: Welke technologie vindt u bij de nieuwe ID.3 het boeiendst?

De ID.3 werd als louter batterijvoertuig geconcipieerd, m.a.w. consequent en zonder achterdeurtje om achteraf andere aandrijvingen te implementeren. Hierdoor konden alle technische voordelen van een elektrische aandrijving worden verwezenlijkt. Onze klanten komt dit bijvoorbeeld ten goede door een aanzienlijk groter interieur samen met een compacte buitenlengte.

Over het hele project beschouwd: welke was de grootste uitdaging waar u voor heeft gestaan?

De omzetting van de idee van een louter platform met batterijaandrijving naar een afgewerkte constructie was een grote uitdaging. We hebben te maken gehad met technische beperkingen en noodzakelijkheden waarmee we tot dan niet waren geconfronteerd. Zo heeft bijvoorbeeld het MEB als kern de hoogvoltagebatterij. Deze HV-batterij moet zo eenvoudig mogelijk worden ingebouwd om de kosten te beperken. Want hoe ingewikkelder de architectuur van de batterij, hoe duurder de integratie is. Wat altijd geldt: een wit blad papier is in het begin de grootste uitdaging waar men voor staat.

Remaining time, --:--

Wat neemt u persoonlijk mee uit het project?

We hebben aangetoond dat het met een goed functionerend team op zeer korte tijd mogelijk is om bij Volkswagen een nieuw tijdperk in te luiden. Dat is een grootse en opwindende ervaring.

Welke tastbare voordelen ontstaan er door de digitale simulatieoplossingen bij de ontwikkeling van het platformmodel?

Alleen door digitale simulatieoplossingen is het mogelijk op korte tijd een kwalitatieve beoordeling van de constructie uit te voeren. Voor de ID.3 was het de beslissende tool waarmee de juiste richting kon worden gevonden.