Ergonomiemaquette: meer ruimte voor ideeën
De nieuwe ID.3 weet binnenin te overtuigen met een royaal, loungeachtig open space-interieur. Waarom deze innovatie een radicale stap was en hoe het nieuwe ruimtegevoel ook emotioneel ervaren kan worden wordt, ontdekt u hier.
Intuïtief en veel plaats: de nieuwe ID.3 heeft een vooruitstrevend open space-interieur. Ondanks uitgekiende virtuele simulatieoplossingen blijft het een onmisbare stap in de ontwikkeling om het ruimtegevoel met behulp van een ergonomiemaquette voelbaar en beleefbaar te maken. Waarom het interieur van de ID.3 een ‘radicale’ stap richting ‘luchtigheid’ is, daarover zal Dr. Gerrit Schmidt, hoofd conceptvorming, in de vierde episode van Becoming ID. verslag uitbrengen.
Wat heeft u bij de ontwikkeling van de ID.-familie het meest geraakt?
De ‘radicale’ aanpak: enkele jaren geleden al heb ik in productstrategie gewerkt aan een project met de naam: “Wat komt er na de Golf?” Het ging over de volgende te verwachten sprong in de automobielindustrie, het next level van voertuigen om zo te zeggen. Nu kreeg ik de kans om deze sprong werkelijk vorm te geven en te ontwikkelen. Van start gaan met de eerste schetsen, de basisgenen van het voertuig, met als doel de beste elektrische wagens voor onze klanten te ontwikkelen. Op vele vlakken zijn we nieuwe wegen ingeslagen. Dat is heel leuk en beslist uniek in de automobielontwikkeling. Als men het te verwachten volume beschouwt, dan zullen de ID.-voertuigen het straatbeeld wereldwijd veranderen en aanzienlijk bijdragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot. Ook dit aspect heeft me waanzinnig gemotiveerd.
Wat was het punt waarop u zag dat elektrische mobiliteit voor iedereen op doorbreken staat?
Toen ik in het eerste prototype van de ID.3 zat en hem mocht uitproberen.
Toen wist ik: het concept van de wagen is krachtig en boeiend en het is tegelijkertijd betaalbaar. Dat ligt zeker ook aan de schaalbare batterij. Zo kan voor elk rijtype het ideale rijbereik worden geconfigureerd. En dat is tot nu uniek in het segment van de compacte wagens.
Het open space-interieur van de ID.3 is duidelijk een highlight voor mij.Dr. Gerrit SchmidtHoofd conceptvorming
In detail: Welke technologie vindt u bij de nieuwe ID.3 het boeiendst?
Het is voor mij helemaal niet ‘die ene technologie’ maar de totaalervaring van de wagen als autobestuurder. Het grote interieur met de compacte afmetingen, de luchtigheid, de eenvoudige bediening. We hebben ook met een paar dingen komaf gemaakt. Zo is het bedieningsconcept bijvoorbeeld gebaseerd op de ‘simplicity’-benadering less is more. Hierdoor is de wagen gewoon een grote stap voorwaarts.
Over het hele project beschouwd: welke was de grootste uitdaging waar u voor heeft gestaan?
Voor mij bestond de grootste uitdaging erin het basisidee van het voertuig gedurende het hele conceptuele proces door te zetten: een betaalbare, compacte, elektrische wagen met een volkomen nieuw ruimteconcept, open space, en een radicaal vereenvoudigde bediening. Hiervoor moet je in de loop van het proces veel collega’s ervan overtuigen nieuwe wegen in te slaan, andere oplossingen te vinden en ook nieuwe modules te ontwikkelen voor de aandrijving, de batterij of de klimaatregeling.
Wat neemt u persoonlijk mee uit het project?
Ik ben erg trots op de auto. Het is gewoon plezierig om de auto steeds opnieuw te mogen herdenken. Het hele open space-interieur van de ID.3 is ongetwijfeld een highlight voor mij, dat zonder het intensieve, maar altijd collegiale en constructieve streven van de collega’s naar het beste niet mogelijk zou geweest zijn.
Welke voordelen heeft een ergonomiemaquette van het interieur vandaag?
De maquette is een geweldige manier om te beleven en uit te proberen. Uiteindelijk kun je een auto niet in het wilde weg ontwikkelen. Ondanks alle simulatieoplossingen is het aan het einde altijd bepalend hoe een voertuig aanvoelt. Alleen door zo te werk te gaan kunnen we de wagens voor onze klanten optimaal bouwen en ontwikkelen.